Veiliger op de scooter dankzij motorhelm

voordeelhelmen - helmen

Dertien jaar geleden haalde ik haar op van het treinstation. Ze stapte achterop mijn snorscooter. Je weet wel, zo’n stoer ding dat te langzaam rijdt voor een helm. Haar armen klemde ze om mijn middel en haar gezicht begroef ze in mijn rug. Samen reden we in het zonnetje naar huis, blij dat we elkaar weer zagen. Nadat ik eindelijk mijn rijbewijs haalde, ging de scooter de deur uit. Nu begint het steeds meer te kriebelen, maar dan wel naar eentje met een helm. Toch wel handig om dan eens te kijken wat nu eigenlijk een veilige helm is en dan meteen ook voor de jongens als ze een ritje mee willen rijden.

Reizen wanneer ik dat wil

Het kriebelen naar een scooter begon weer doordat ik steeds meer lange busritten maak. In het dorp waar ik woon is de busverbinding matig te noemen. De aansluiting in Nijmegen moet je dan maar net zien te halen, of gewoon een flinke tijd wachten. Vooral met lekker weer zal het fijn zijn als ik tijd kan besparen op mijn reis- en wachttijden. Op de dagen dat het busvervoer staakt ben ik telkens met de fiets naar het werk gegaan, maar dat zijn dan wel ritten van ruim twintig kilometer heen en dan ook weer terug. De scooter geeft mij dan ook de mogelijkheid om te vertrekken wanneer ik dat wil en niet wanneer de busdienst zegt dat ik kan instappen. En toen was er ineens de buurman die graag een beetje klust en sleutelt. Ik kreeg er hoogte van dat hij zijn scooter misschien wil gaan verkopen en ik besloot een bod te doen. Het gaat nog even duren voordat alles rond is, want zijn vervangende vervoer heeft nog wat mankementen. Met de komst van een vervoersmiddel waar een helm voor nodig is, moet ik me daar eens in gaan verdiepen. De oude Puch Maxi en de Gilera Typhoon waar ik op gereden heb, hadden allebei een blauw kentekenplaatje waardoor een helm niet verplicht was.

Brommerhelm of motorhelm aanschaffen?

Voor het rijden op een brommer of scooter is een scooterhelm in principe al voldoende. Als ik naar mijn rijgedrag ga kijken, zal ik toch liever kiezen voor een motorhelm. Ik bedoel hiermee niet dat ik te hard rijd of dat ik roekeloos ben op de weg, maar ik zal vaak lange stukken moeten rijden en in gebieden waar hard gereden wordt. Mijn route loopt namelijk deels door Duitsland en daar liggen de snelheden al snel hoger. Ja, een motorhelm is gemiddeld wat duurder, maar is dan ook gemaakt van beter materiaal. Brommerhelmen hebben vaak een plastic buitenschaal en een hardere binnenkant, wat minder comfortabel is, maar ook minder beschermend bij een hardere impact. Motorhelmen zijn aan de buitenkant gemaakt van glasvezel of Kevlar. Sterker materiaal waardoor je aan de binnenkant zachter materiaal kunt plaatsen. Naast materiaal zijn motorhelmen vaak ook nog verder ontwikkeld zodat ze aerodynamisch en stil zijn. Wil je jezelf dus beter beschermen, dan kun je beter net iets meer neerleggen voor een goede helm. Bij Voordeelhelmen kun je terecht voor een uitgebreid assortiment aan brommer- en motorhelmen in verschillende prijsklassen. Om de juiste maat helm te kiezen bieden ze tips hoe je jouw hoofd moet opmeten.

Nooit tweedehands helmen kopen

Brommers, scooters en motoren kun je tweedehands kopen. Mocht er iets mis mee zijn, dan kun je er nog aan sleutelen zodat alles weer werkt. Zo werkt het echter niet bij helmen. Koop nooit een tweedehands helm, want deze is naar verloop van tijd gaan staan naar de vorige eigenaar. De binnenvoering en beschermende schuimlagen nemen de vorm aan van het hoofd wat er telkens in zit. Een extra reden om geen gebruikte helm aan te schaffen is omdat je niet weet wat er mee gebeurd is. Is er een botsing geweest, hoe vaak is het ding gevallen of is er iets zwaars op gekomen? Zonder dat je het kunt zien kunnen er barsten in het materiaal zitten of is de binnenvoering aangetast. Veiligheid is dus niet meer te garanderen.

Beschermende kleding

Als er iets is wat ik geleerd heb tijdens het rijden op mijn oude scooter, dan is het wel om een lange broek aan te trekken. Na een lange rit in de volle zon besloot ik even uit te rusten. Stapte van mijn Gilera af en wilde iets uit het opbergvak pakken. Op dat moment had ik niet in de gaten dat mijn benen iets te dicht bij de uitlaat stonden. Gevolg: een flinke brandblaar op mijn benen. Sindsdien heb ik nooit meer een korte broek aan gehad als ik moest rijden. Hard rijden kon ik niet met mijn stadsbrommer en daarom volstond een gewone spijkerbroek. Nu ik voor een iets hogere snelheid ga kiezen, zullen ook de broeken wat steviger moeten worden voor het geval ik toch een keer onderuit ga. Motorjeans zijn een goede optie. Deze broeken worden gemaakt van Kevlar. Dit materiaal slijt niet snel bij een val en heeft een hoog smeltpunt. Het toffe van motorjeans is dat ze er precies hetzelfde uitzien als gewone spijkerbroeken, maar wel veel steviger zijn. Voordeel is dat het bij een ongeluk veel meer bescherming biedt.

voordeelhelmen - motorjeans

Kinderen achterop de scooter

Hoe stoer is het als jongetje om met papa een ritje mee te rijden op de scooter. Je ziet wel eens gebeuren dat er een kind tussen de benen mee rijdt, of voor op het zadel. Helemaal fout natuurlijk. Ik ben eens gaan opzoeken wat de regels zijn voor kinderen op de scooter. Hierbij stuitte ik op de website van de Rijksoverheid die het volgende aangeeft:

Kinderen jonger dan 8 jaar moeten op een fiets, snorfiets, brommer of scooter een veilige zitplaats hebben met voldoende steun aan rug, handen en voeten. Bijvoorbeeld een kinderstoeltje. Kinderen achterop een brommer of scooter moeten ook een goedgekeurde helm dragen.

Eerlijk, ik zou het niet anders willen. Je rijdt immers met de allerbelangrijkste lading rond op je scooter: je kind.

Kinderhelm kiezen

Bij kinderhelmen gelden dezelfde regels als bij helmen voor volwassenen. De maat moet juist zijn zodat optimale bescherming geboden kan worden. Het ECE-keurmerk moet toegekend zijn aan de helm. Dit is het keurmerk dat in Europa verplicht is. Voor het toekennen van dit keurmerk moet de helm een aantal testen doorstaan zodat je weet dat ze kunnen voldoen bij een impact. Let bij kinderhelmen vooral op de veiligheid en niet op het printje. Al snap ik dat het ontzettend leuk kan zijn als er een persoonlijk tintje aan zit. Vind je geen veilige helm met print, dan kun je er altijd voor kiezen om zelf een print te maken op een veilige helm.

Nu wachten op de scooter

Tijdens mijn onderzoek naar helmen ben ik in ieder geval wat wijzer geworden over de veiligheid van de verschillende soorten helmen. Als ik eindelijk een scooter in bezit krijg, wordt het dus shoppen naar een goede helm. Mijn keuze zal in ieder geval een motorhelm worden zodat ik toch nog iets veiliger op de weg ben.

Deze blog is een betaalde samenwerking.

Getoonde afbeeldingen zijn afkomstig van Voordeelhelmen.nl en voor Papa’s wereld bewerkt.

profielfoto author maarten

Schrijver: Maarten Fest

Geboren in 1982, getrouwd met Chantal en samen hebben wij twee zoontjes (2013 en 2016). Oprichter en eigenaar van Papa's wereld.

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Goed informerend artikel! Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden bij het kopen van een scooter, zoals de helm, de keuze van de scooter zelf en de keuze voor de scooterverzekering, dat het soms lastig wordt om overal nog overzicht over te hebben.
    Groet Anne

    Edit Papa’s wereld: reclamelink verwijderd