Review & win: Gijs Lawaai op het strand (gesloten)

gijslawaai_header– Reclame- Een blond jongetje, verkleed als piraat, schreeuwt in de rondte op het strand. Hij vindt het helemaal niet zo leuk op het strand als wat zijn zus had voorgehouden. Zijn geschreeuw stoort de andere gasten, maar is uiteindelijk ook hun redding.
Het verhaal
In ‘Gijs Lawaai op het strand’ beleven we het verhaal van Gijs en Hanna. Gijs is nog nooit op het strand geweest en heeft nog heel wat te ontdekken. Het jochie weet ook niet hoe hij zich er hoort te gedragen en dendert over het strand heen. een zandkasteel wordt omver gelopen, mensen worden nat gespat en ijsjes van anderen vallen op de grond. Nee, de andere mensen zijn niet blij met zijn geschreeuw. Hoe zijn zus ook aan hem vraagt om stil te zijn, het wil Gijs maar niet lukken. Na het eten van een ijsje gaan ze verstoppertje spelen waarbij ze bij een poel terecht komen. Ze kijken daar naar allerlei waterdiertjes en plantjes. Ondertussen stijgt het water om hen heen zonder dat ze het in de gaten hebben. Het lawaai van Gijs brengt redding.
Lekker voorlezen
Afgelopen week kwam het prentenboek in de brievenbus van Papa’s wereld. Diezelfde avond zat ik met Liam op bed voor zijn welterustenverhaaltje. Beneden had hij het boek al gezien en wilde er direct in gaan ‘lezen’. Voordat ik daadwerkelijk met het verhaal begon, bladerden we even door de bladzijdes heen. De simpele tekeningen barsten van de details die allemaal herkenbaar zijn voor de kids: “Kijk papa, een emmer en daar een boot.” De gezichtsuitdrukkingen van alle karakters zijn duidelijk, al snel heeft Liam in de gaten wie er blij is, verdrietig of boos. Na de eerste blik in het boek krijg ik het weer terug in mijn handen. Doordat de zinnen niet al te lang zijn en per bladzijde niet maar een paar zinnen, kun je snel zien wie wat zegt. Extra handig bij actief voorlezen met stemmetjes. Tussendoor blijven we dingen aanwijzen en dit komt ook vanuit het ventje zelf. Het leuke is dat aan het begin van het boek een krab staat getekend die in heel wat plaatjes terug komt. De bedoeling is om ze allemaal te zoeken. Dit hebben we nog niet gedaan, maar dat gaan we zeker een keertje doen (of vaker). Binnen het verhaal worden enkele belangrijke zinnen telkens herhaald in een iets andere vorm, daardoor blijft het extra herkenbaar en kan het kind het ook mee gaan zeggen. Achterin staan verschillende waterdieren en platen getekend met daarbij de namen ervan. Zo wordt het boek ook nog eens leerzaam op natuurgebied.
Na een tijdje lezen en kijken was het toch echt tijd om te gaan slapen voor mijn eigen kleine blonde lawaaipiraat. Zin om dat te doen had hij niet, liever keek hij nog een tijdje in het boek. Helaas mannetje, volgende keer weer.
HB-cover-nl lawaai.inddWat feitjes op een rij
Titel: Gijs Lawaai op het strand
Isbn: 9789030500636
Auteur & illustrator: Angie Morgan
Leeftijdscategorie: 3+
Aantal pagina’s: 34
Nur-code: 273
Formaat: 28,5 x 25,4 cm
Oorspronkelijke titel: Shouty Arthur at the seaside
Vertaling: Lidewij van den Berg
Uitgeverij: Meis & Maas

gijslawaai_winactie
Papa’s wereld mag van de uitgeverij niet één, niet twee, maar drie exemplaren van dit enorm leuke kinderboek weggeven. Wil jij kans maken op één van deze boeken? Laat mij dan weten waarom juist jij dit boek thuis wilt voorlezen aan je (klein-/oppas)kinderen. Wil je een extra kans maken, dan deel je deze blog via Facebook en tag je Papa’s wereld zodat ik het kan zien.
Meedoen kan t/m woensdag 22 juni 2016.

gewonnengijslawaai
De tijd van inzenden is voorbij, tijd dus voor de bekendmaking van de winnaars. Deze keer geen loting, geen toevalstreffers, maar we hebben gekeken naar alle antwoorden en waar de boeken naartoe gaan. Er zaten veel meer personen tussen die we de boeken gunden voor hun mooie doelen en goede redenen. Het heeft dus wat nagelbijten gekost, maar we zaten snel op één lijn. We hebben niet alleen gekozen voor gezinnen waar het goed terecht komt, maar ook voor een gastouder die met de kids ermee aan de slag gaat.
De volgende personen ontvangen het boek ‘Gijs Lawaai op het strand’ die Papa’s wereld weg mag geven namens uitgeverij Meis & Maas:
Cristel Horsepower
Omdat Mannes een hersenbeschadiging heeft en zijn taalbegrip wat moeizaam verloopt en dol is op piraten!
Hanneke Slootweg
omdat anna nog slecht praat en dus veel stimulans nodig heeft lezen we enorm veel voor. en laten we eerlijk zijn die boeken heb ik nu al zo vaak gelezen dat ik er niet blij van wordt dusssssss een nieuw voorleesboek zou echt heel erg welkom zijn
Sandra Erinkveld-Neyenhuis
Ons volgende thema in de opvang is zand dus daar zal dit boek wel goed van pas komen en ik denk dat de kinderen hem erg leuk vinden!
Wij wensen jullie veel plezier tijdens het voorlezen. Sturen jullie een leuke foto in actie?