Review: Max de kat

Een zwarte kat sluipt door de tuin. Het loert naar zijn prooi om zo een lekker maaltje te kunnen vangen. Het enige wat wij kunnen doen om de beestjes te redden is de dobbelsteen op de juiste manier werpen en de stappen strategisch zetten. Als dat niet lukt, dan kunnen we als redmiddel de kat met iets lekkers zien te lokken.

Nee, we zitten niet in onze achtertuin, we zitten aan tafel op de camping met een spelbord voor onze neus. Liam en ik spelen een spelletje dat we kregen van EarthGames.nl. Het lag al een tijdje te wachten om gespeeld te worden, maar ik vond nog niet de rust om het op ons gemak samen te kunnen spelen. Meenemen tijdens een weekendje weg was dé oplossing. Daar zitten we dan, samen op het terras van de Tentvilla met een gloednieuw spel.

Vormpjes

Een ongeduldig mannetje zit naast me, hij wil zo graag het spel spelen. Toch stel ik zijn geduld een beetje op de proef. Rustig druk ik de onderdelen uit de kartonnetjes en schuif ik een boom in elkaar. Deze boom komt rechtop op het bord te staan en wordt de veilige plek voor de diertjes. De houten pionnetjes komen uit het zakje. Samen bekijken we de vormpjes en ik laat hem raden welke dieren het moeten zijn. Dit blijkt niet altijd even makkelijk te zijn, tenminste totdat hij doorhad hoe hij de figuren moest bekijken. In het spel moeten de diertjes gered worden van de kat door ze naar hun nest, hol of tak te dobbelen. We oefenden welke diertjes waar hoorden. De eekhoorn op de tak, de muis in het holletje en de vogel in het nest.

Alles is bruikbaar

De onderkant van de doos vormt een stevige basis voor het hele spel. Het deksel toveren wij om als dobbelplek. Zo gaan de dobbelstenen niet telkens van tafel af. De kartonnen platen waar de onderdelen in zitten gebruiken we tijdens het opruimen weer om de stukken terug te plaatsen en alles netjes op te ruimen. De complete doos wordt dus gebruikt, geen loos materiaal dat zomaar weggegooid wordt. Doordat alles ook nog eens van stevig karton is, lijkt het me ook nog eens lang houdbaar, zelfs in kinderhanden. Nog leuker, een stukje ‘loos’ karton is een illustratie geworden van Max en kan als sleutelhanger gebruikt worden. Meteen een extra cadeautje dus. Het bijgeleverde instructieboekje is te lezen in vier talen en is qua opmaak erg aantrekkelijk gemaakt. Alle teksten hebben hun eigen blokje waardoor je ook specifieke dingen snel kunt opzoeken.

Het spel

De doelstelling van het spel is eigenlijk heel simpel, red de dieren van de kat en dobbel ze naar hun veilige plekken. Max de Kat start vanuit zijn mand, een paar stappen achter de start van de diertjes. Elke speler dobbelt met twee stenen en kan drie combinaties gooien: 2x groen, 2x zwart of 1 zwart en 1 groen. Bij zwart zet Max een stap, bij groen een diertje. Je probeert zoveel mogelijk groene stippen te dobbelen om de voorsprong zo groot mogelijk te maken. In dit spel speel je niet tegen elkaar, maar speel je met elkaar. Samen probeer je de diertjes te redden. Door overleg bepaal je welk diertje een stap mag zetten. Welke staat er het dichtst bij de kat, welke zit in de gevarenzone? Komt de kat te dichtbij, dan kun je samen een lekker hapje voor Max als redmiddel inzetten voordat je gaat dobbelen. Als deze wordt ingezet, gaat Max weer helemaal terug naar zijn mand. Er zijn vier redmiddelen (melk, kattenkruid, blikvoer en brokjes), maar om het spel moeilijker te maken, kun je er één of meer weghalen. Tijdens het dobbelen leert je kind hoeveel stapjes er gezet mogen worden, het leert tellen en nadenken welke stapjes het slimst zijn om te doen. Nadenken over de volgende stap die je gaat doen en wat er kan gebeuren als er bij de volgende keer dobbelen zwarte stippen worden gegooid. Het spel eindigt als alle ‘levende’ diertjes veilig in hun huisjes zijn of als de kat ze allemaal te pakken heeft. Als spelers ben je dus samen verliezer of samen winnaar.

Mijn conclusie

Een echte spelletjesman ben ik niet echt, tenminste als het om bordspellen gaat. Vaak duren ze mij te lang of zijn ze te ingewikkeld. Max de kat is zo’n spel wat ik wel leuk vind. De regels zijn eenvoudig, het ziet er leuk uit, duurt niet al te lang, je speelt samen en het is ook leuk en leerzaam voor de kleintjes. Je leert met elkaar te overleggen, de rust te bewaren, maar ook het enthousiasme te delen. Dit is precies zo’n spel dat mij vaker aan tafel krijgt om een spelletje te gaan doen en wat ik graag mee zal doen als mijn kinderen dat vragen.

Earth Games

Earth Games ben ik al vaker tegengekomen op de Ouders Natuurlijk Beurs en het Kiind Festival. Bij hun stand heb ik me regelmatig vergaapt aan leuke spelletjes en aan de handpoppen uit hun assortiment. Tekens ook even een leuk praatje gemaakt waarbij je de liefde voor hun producten proeft.
Tijdens het lezen op de website van Sunny Games, de uitgever van het spel, kwam ik erachter dat Earth Games en Sunny Games nauw samenwerken aan coöperatief spellen. Dit betekent dat Earth Games bij het ontwikkelen van nieuwe spellen mee kijkt en hierbij zorgt dat het aansluit op de doelgroep en didactisch klopt. Zo zijn de spellen goed te gebruiken door onder andere onderwijs en kindercoaches.

Deze blog bevat een gesponsord product.