Review: LEGO STARWARS boeken

Na de populaire boekjes van LEGO Ninjago, komt uitgReview_Starwarseverij Meis & Maas met een nieuwe serie aan leesboekjes. De karakters uit LEGO Star Wars hebben de hoofdrol gekregen in een even leuke reeks verhalen. Na alle bouwdozen, tekenfilms, magazines en allerlei andere LEGO Star Wars verzamelobjecten is deze serie de nieuwste aanwinst voor de jonge liefhebbers.

Ondanks dat de uitgeverij op haar website 8+ aangeeft als leeftijd voor de boekjes, heb ik ze meegenomen naar de bso waar ik werk. Ik wist namelijk dat daar een heleboel liefhebbers voor de boekjes zouden zijn. Nadat ik ze de week ervoor al een aankondiging had gedaan, vroegen ze me op de dag zelf al meteen of ik ze meegenomen had. Ja dus. Meteen gingen er wat vingers de lucht in van kinderen die ze meteen wilden lezen. Geen gebrek aan proefpersonen dus. Thuis had Liam er al in gebladerd. Omdat hij niet kan lezen was het voor hem plaatjes kijken en die spreken al enorm tot de verbeelding.

De plaatjes ademen LEGO, maar ze ademen ook het Star Wars thema. Wat dat betreft heeft het bouwsteentjesmerk een goede slag geslagen samen met Disney. Even ter info, in 2012 kocht Disney filmmaatschappij Lucasfilm over. Deze filmmaatschappij was de maker van alle Star Wars films tot dan toe. Met de overname kreeg Disney alle marketingrechten over de buitenaardse avonturen. LEGO is erin geslaagd om elk karakter herkenbaar om te zetten naar een speelgoedvariant zonder dat de traditionele LEGO-vorm verdwenen raakte. De plaatjes in de boekjes geven al korte samenvattingen voor het verhaal. Kinderen die iets minder goed kunnen lezen, kunnen uit de plaatjes dus al heel wat context halen.

Waar in de Ninjago boekjes nog allerlei quizvragen tussendoor stonden of kleine stukjes uitleg, in de Star Wars serie zien we dit niet terug. Hier draait het puur om het verhaal. Met grote letters en korte zinnen leest het lekker door. Aangezien Star Wars heel wat namen kent en allerlei woorden die we hier op aarde niet gebruiken, staan achter in de boekjes de verklaringen in een woordenlijst. Kun je altijd tussendoor even spieken.

IMG_20170421_171122_803De kinderen op de bso vonden de boekjes geweldig. Zo riep er eentje toen hij de kaft van één van de boekjes zag dat hij die al kende van de filmpjes. Er werd druk gebladerd, gelezen en gekeken naar de plaatjes.
“Ik vind het leuk dat je zo over de voorkant kunt wrijven en je dan kunt voelen dat het soms iets dikker is in het plaatje.” “De grote letters vind ik wel fijn met het lezen.” “De plaatjes zijn echt vet.” Eén van de jongens vond het verhaal wat te kort, hij hield iets meer van dikke boeken waarbij je elke avond even uit voorgelezen kan worden.

LEGO Star Wars – Han Solo’s avonturen
Galactische smokkelaar Han Solo doet zijn best om de grootse avonturen te vermijden, maar ze lijken vanzelf op zijn pad te komen! Ontdek wat er gebeurt als hij zijn vrienden en zijn geliefde Millennium Falcon kwijtraakt in dit nieuwe boek uit het LEGO® Star Wars-universum!
prijs € 8,95
isbn 9789030503088
Meer informatie

LEGO Star Wars – de moedige r2-d2
Aan wie wordt een van de belangrijkste geheime missies in het sterrenstelsel toevertrouwd? Wie kan voorkomen dat zijn rebellenvrienden in een soepketel worden gekookt? En wie helpt onze helden als een premiejager hen wil ontvoeren? R2-D2 natuurlijk! Op deze vastberaden astromech-droïde kun je altijd een beroep doen als je in de problemen zit. Nu kun je ook over zijn moedige avonturen lezen in dit geweldige boek uit het LEGO®Star Wars-universum!
prijs € 8,95
isbn 9789030503071
Meer informatie