Review: Bobbi – de allerliefste papa

Een klein peuterbeertje kijkt op tegen zijn papa, zijn grote voorbeeld. Samen beleven ze van alles en er is eigenlijk maar één conclusie: de papa van Bobbi is de allerliefste papa.

Het beertje Bobbi is een creatie van schrijfster en illustrator Monica Maas. Met inmiddels 25 verschillende voorleesboekjes en daarnaast diverse andere titels, is de kleine beer een vriendje geworden van veel peuters en kleuters. Dit jaar viert het beertje zijn 15e verjaardag, maar dat weerhoudt de schrijfster niet om hem een eeuwige peuter te laten blijven.

Bobbi en vriendjes
Bobbi is een beertje dat graag alles ontdekt en mee wilt maken. Precies zoals een mensenpeuter dat ook zou doen. Samen met zijn knuffels Ollie, Giraf, Joupy en Stip kan hij alles aan of is samen bang, verdrietig of blij.

Papa
In ‘Bobbi – de allerliefste papa’ draait het allemaal om de band tussen Bobbi en…. zijn papa natuurlijk. Bobbi kijkt hoe papa een bal hoog houdt en probeert het na te doen, wordt voorgelezen door papa die gekke stemmetjes doet en krijgt heerlijke pannenkoeken te eten die papa heeft gebakken. Aan het einde van het boekje kan Bobbi alleen maar denken: “Mijn papa is echt de allerliefste!”

Veelzeggende tekeningen
De tekeningen in de boekjes barsten van de details, maar zijn toch rustig voor het oog. Kinderen die nog niet kunnen lezen zien door middel van de illustraties duidelijk waar het verhaal over gaat. Zodra Liam het boekje aan mij ‘voorleest’ vertelt hij het aan de hand van wat hij ziet en een stukje van wat hij van eerder onthouden heeft. De knuffels van Bobbi spelen een belangrijke rol in de tekeningen. Op subtiele wijze zorgen ze voor kleine grapjes of bieden ze hulp.

Rijmende teksten
De teksten zijn knap in elkaar gezet. Alles is op rijm en lekker kort. Tijdens het voorlezen bekt dat lekker weg, om het maar even wat platter te zeggen. De korte teksten die het onderwerp direct duidelijk uitleggen zorgen er ook voor dat de spanningsboog gespannen blijft staan. Een Bobbi-boekje is dan ook in één keer uit te lezen, maar heeft een hoge herhalingswaarde. Liam heeft het verhaaltje ‘Bobbi is ziek’ vele malen gehoord en blijft regelmatig vragen om die voor te lezen. Net als de papa in ‘ Bobbi – de allerliefste papa’ gebruik ik ook stemmetjes. Dat is voor mij dan ook meteen de favoriete bladzijde uit het boekje.

‘We gaan voorlezen,’ zegt papa.
‘Jippie jee!’ roept Bobbi blij.
Papa leest wel drie verhaaltjes.