Review: 12 kleurplaten met liefdevolle gezinnen

kleurboeklogoIn de blog Je mag van mij ‘anders’ zijn schreef ik mijn gedachtes over hoe het zou zijn als mijn kind een andere seksuele voorkeur zou hebben. Via dit verhaal kwam ik op Twitter in contact met Jessica Maes. Via haar profiel zag ik dat ze hard aan de slag was om samen met COC Limburg een kleurboek samen te stellen met als thema gezinsdiversiteit. Dit project trok direct mijn aandacht aangezien ik dagelijks met kinderen werk en ook regelmatig ‘andere’ gezinnen tegenkom. Bij de vraag naar blogs die een review wilden schrijven heb ik me dan ook direct aangemeld. Bij deze:

Lekker divers
Als we om ons heen kijken zien we veel soorten gezinnen. Nederland bestaat al lang niet meer uit papa-mama-kind(eren) als modelgezin. Een beetje oplettend om ons heen zien we de éénoudergezinnen (bewust of onbewust), de samengevoegde gezinnen waarbij kids uit meerdere huwelijken samenwonen, de roze gezinnen, gezinnen met een transgender papa/mama, interraciale gezinnen en ga zo maar door. Het is een bonte samenleving geworden waarin elke vorm van gezin mogelijk is. Dat het niet altijd helemaal door de samenleving geaccepteerd wordt is een ander verhaal, maar dat verandert gelukkig al een beetje. Eén ding hebben al deze gezinnen gemeen, het draait om de liefde voor elkaar. Onvoorwaardelijk voor elkaar zorgen omdat je bij elkaar hoort, hoe ‘anders’ je ook bent.
Kleurplaatje zoeken
Even de tijd doden, even wat rust in de tent. De kids aan de keukentafel met een kleurplaat. Veel gezinnen lopen tegen het probleem dat zij zich niet herkennen in de vele kleurplaten die op internet en in boeken te vinden zijn. De platen gaan uit van het standaard modelgezin. Daar is nu verandering in gekomen dankzij initiatiefneemster Jessica Maes. Zij schreef samen met het COC Limburg een wedstrijd uit waarbij deelnemers een divers gezin moesten tekenen als een nieuwe kleurplaat. Deze oproep was niet aan dovemansoren gericht. Sterker nog, de oorspronkelijke tien platen werden al snel uitgebreid naar een selectie van twaalf omdat kiezen te moeilijk was.
kleurboekEen gespreksstarter
Het kleurboek is niet enkel een boek waarin verschillende gezinnen zich kunnen herkennen, maar ook een manier om een gesprek te kunnen starten. Kids leren dat er veel meer soorten gezinnen zijn dan ze van thuis uit gewend zijn. Ze kunnen vragen stellen over wat ze zien, maar ze kunnen ook vragen gesteld krijgen door de gezinsleden over wat er te zien is. Begrijpen ze het, zien ze wat er gebeurt op de plaat en wat vinden ze er dan van? Dit kan natuurlijk ook op wat grotere schaal, bijvoorbeeld in een schoolklas.
Twaalf keer goed
Twaalf kleurplaten telt het boek, elk met hun eigen tekenstijl en elk met hun eigen boodschap. Ze vallen goed te kleuren voor de kinderen, maar het is wel duidelijk dat er een verschil is in moeilijkheidsgraad. Nadeel van dubbelzijdig drukken is dat bij stiften de kleuren aan de andere kant te zien zijn. Dat vraagt dus eigenlijk om het maken van een kopietje voordat je gaat kleuren. Heb je ook meteen langer plezier van het boek. Dit kopiëren is ook handig vanwege de papiersoort, die is wat gladder waardoor potloden niet altijd lekker willen pakken. Twee hele kleine minpuntjes in een boek vol waardevol moraal.
Aanschaffen
Het kleurboek kost €4,95 en is te bestellen via PinkTix.nl
(op die site staat de prijs overigens incl. verzendkosten vermeld)