Recensie: Sprookje De Kleine Zeemeermin opnieuw vertolkt

SquareLite_201892992439201.jpgFien: “Nou wat is er nou?”
Titus: “Whahaha, je lijkt wel een dikke inktvis, whahaha.”
Fien: “Dat ben ik ook!”
Titus: “Whahahaha!”
Fien: “Wat sta je nou te lachen?”
Titus: “Je geeft me nog gelijk ook!”
Van Hoorne Entertainment zorgt er met Fien en Titus voor dat De Kleine Zeemeermin Musical geheel anders zal zijn dan alle voorgaande vertolkingen van het wereldberoemde sprookje. Een nieuwe familievoorstelling die zondag 23 september officieel in première ging in Theater De Stoep in Spijkenisse.

Feestelijke uitnodiging

20180923_150927Na vele wereldberoemde sprookjes te hebben omgetoverd tot succesvolle musicals, presenteert Van Hoorne Entertainment alweer haar elfde sprookjesvoorstelling: De Kleine Zeemeermin De Musical. Duik mee in het eeuwenoude verhaal van de Kleine Zeemeermin die verliefd wordt op de knappe mensenprins. Op zondag 23 september gaat deze vrolijke sprookjesmusical in première. Met veel plezier nodigen wij u uit om hierbij aanwezig te zijn. De voorstelling vindt plaats in Theater de Stoep in Spijkenisse en begint om 16:00 uur.

Met deze uitnodiging op zak vertrokken Liam en ik richting Spijkenisse om namens Mamaliefde verslag te leggen voor deze nieuwe musical. Vanuit de parkeergarage liepen we al bijna meteen het feestelijk versierde theater in. Even dacht ik dat ik me in de tijd vergist had aangezien er allemaal verklede kinderen naar buiten kwamen lopen, nagenietend van een voorstelling. Het bleek dat de show deze dag nog een keer gespeeld had. Oef, wat een opluchting. Hadden we gelukkig niet voor niets anderhalf uur gereden. In de foyer kwam ik al snel de eerste bekende blogger tegen, langzaam werden dat er in de zaal steeds meer. Zo werd het meteen een feestje van herkenning.

Wereldberoemd sprookje opnieuw verteld

In 1836 verscheen de originele versie van De Kleine Zeemeermin. Een sprookje geschreven door de Deense sprookjesschrijver Hans Christian Andersen. Sindsdien is het verhaal op vele manieren herschreven voor boeken, televisie en theater. Als musical verscheen het al eerder in Nederland door producties van Joop van den Ende entertainment en Studio100/Efteling. Van Hoorne Entertainment verteld het verhaal op een geheel eigen manier. Wie denkt aan de bekende Disney liedjes komt bedrogen uit, maar wordt getrakteerd op geheel nieuwe mee te zingen nummers. Net zoals alle versies kent ook deze productie nieuwe namen voor de karakters. Zo heet de zeemeermin Elise en de prins Christian (hé, een verwijzing naar de oorspronkelijke schrijver, knipoog knipoog). De karakters Fien en Titus, populaire figuren uit de Van Hoorne stal, worden ingezet voor de humoristische noot. Fien is de machtslustige tovenares die zichzelf omtovert tot octopus en haar man veranderd in een kreeft.  Met de nodige improvisatie zetten zij de zaal op z’n kop. Met slechts zeven spelers op het toneel en veel scenewisselingen worden bezoekers meegenomen naar de diepte van de zee en naar de balzaal van het paleis van de prins.

Voor wie het oorspronkelijke verhaal nog niet kent

De Kleine Zeemeermin droomt van het leven boven water. Als de knappe mensenprins  schipbreuk lijdt, red zij hem uit het water en brengt hem aan land. Spontaan verliefd op haar stem wilt de prins met haar trouwen, maar aangezien ze een zeemeermin is laat zij zich niet aan hem zien. Als de verliefde zeemeermin later hoort dat hij met het meisje met de stem zal trouwen is ze wanhopig op zoek naar een manier om benen te krijgen. In ruil voor haar stem geeft de zeeheks haar benen en moet ze een liefdeskus ontvangen hebben om mens te blijven. Wordt haar hart gebroken, dan zou ze veranderen in zeeschuim. Hetgeen in de oorspronkelijke versie ook gebeurd. (Van Hoorne kiest er net als de andere producties van de laatste jaren voor om een kindvriendelijke versie te gebruiken.) De zeemeermin gaat akkoord met de voorwaarden van de zeeheks en gaat hiermee in tegen de wil en wet van haar vader, koning Triton. De zeeheks probeert ondertussen met de stem van de zeemeermin de prins te verleiden om zo zelf te kunnen trouwen en macht te vergaren. In de kindvriendelijke versie komt Triton op het juiste moment ter redding en zo kunnen de zeemeermin en de prins toch met elkaar trouwen en kan de zeemeermin mens blijven. En ze leefden nog lang en …..

Van Hoorne verteld het opnieuw en anders

Van Hoorne Entertainment zal zichzelf niet zijn als het zijn populaire karakters Fien en Titus niet in zou zetten. In elk sprookje dat ze tot nu toe uitbrachten speelt dit tovenaarsduo een rol. Het grappige is dat dit door het koppel in de musical zelf ook wordt gezegd. De gemene tovenares Fien die uit is op macht, tovert haarzelf en haar man Titus om in zeedieren. Als lolbroek van een kreeft en als octopus brengen zij in de musical de vrolijke en improviserende noot. Binnen no-time hebben zij de lachers op de hand. De stem van de zeemeermin gaat in de meeste vertolkingen over in de keel van de zeeheks, maar hier blijft het in de magische schelp zitten. Degene die de schelp vast heeft praat met de stem van Elise. Zo ontstaan er hilarische momenten doordat meerdere karakters met de stem gaan praten.
Onder water worden nog wat leuke effecten gebruikt om de illusie te wekken dat de karakters onder water zijn. Geen liftjes die mensen rond laten zwemmen, maar rolschoenen waardoor er over het podium gegleden wordt. In de onderwaterscenes bewegen de spelers hun lijf constant. Door te wiegen lijken ze met het water mee te bewegen.

Filmpje van Papa’s wereld

Blooper

Tijdens de premièrevoorstellingen gaat het bij de schelp even ‘mis’ als Fien deze onbewust op 18+-hoogte vasthoudt. Titus improviseert door het de ‘magische mossel’ te noemen wat Fien even uit haar rol brengt. Een heerlijk moment voor de volwassenen in de zaal. Als Fien antwoord dat het een magische schelp is, krijgt ze meteen de volgende opmerking eroverheen: “Dat zie ik er niet meer in.” Deze zin gebruikt Titus vervolgens vaker in het verhaal. Heerlijk als je op deze manier volwassenen ook weet te bereiken op een onschuldige manier.

Cast

Je kunt voor een musical de meest leuke teksten en scenes verzinnen, maar dan heb je ook nog eens een geschikte cast nodig die het gaat vertolken. In De Kleine Zeemeermin spelen:

• Sita Vermeulen: Kleine Zeemeermin Elise