Ontsnap in ‘The Devil In Me’ aan een onheilspellend hotel

the devil in me review, the dark pictures

Let op: dit artikel bevat angstaanjagende beelden, 18+ spel

Zorg ervoor dat je kinderen lekker veilig in hun bedje liggen, doe de lampen uit en pak je controller. Stap met een aan lager wal geraakte filmcrew in het onheilspellende hotel van H. H. Holmes, waarin elke kamer een dodelijke val is en de geest van de gestoorde eigenaar en bouwer nog steeds lijkt rond te waren. Wie overleeft dit helse hotel? Dat is helemaal aan jou! Lees hoe Bart ‘The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me’ ervaarde.

Interactief horrorspel uit een reeks

Supermassive Games maakt al jaren interactieve horrorspellen. Hun eerste grote succes was Until Dawn. Eeen uitgebreid, goed uitziend en spannend spel. Daarna hebben ze een reeks spellen uitgebracht onder de Dark Pictures Anthology naam, waarvan The Devil In Me de laatste is van seizoen 1. Deze spellenreeks gebruikt grotendeels dezelfde grafische motor en speelstijl als Until Dawn, maar de spellen zijn iets korter en ook goedkoper.

The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me

Het verhaal van The Devil In Me is simpel maar effectief: een groepje filmmakers maakt een documentaire in een eng horrorhotel van de beruchte H. H. Holmes, die daar vele mensen om zeep heeft geholpen met behulp van bloederige ‘moordkamers’. In het begin leer je de filmmakers een beetje kennen, voordat de hel losbarst en je probeert de filmmakers te laten overleven…
…of niet natuurlijk. Want niet elke lid van de crew is even sympathiek, en wil je liever niet gedurende het hele spel tegenkomen.

Trailer: The Devil In Me

Jouw keuze bepaald het spelverloop

Los daarvan is het soms sowieso lastig ze in leven te houden, omdat bepaalde acties onduidelijke gevolgen hebben. Dat zit zo: gedurende het spel heb je de mogelijkheid te kiezen tussen bepaalde acties. Bijvoorbeeld: trek ik wel of niet aan deze hendel. Of: zeg ik wel of niet wat ik ontdekt heb tegen de rest van de groep. De gevolgen van deze acties zijn soms logisch, maar vaak hebben ze ook gevolgen die je totaal niet ziet aankomen en onlogisch lijken.

Tijdens het spel krijg je de controle over de verschillende karakters die elk verschillende vaardigheden hebben. Er is er één die bij dingen kan waar anderen niet bij kunnen, en een ander kan dingen openen die voor anderen gesloten blijven. Met je karakters loop je zo een beetje rond door het moordhotel en probeer je te overleven door de juiste keuzes te maken, wat mini-spelletjes te spelen (zoals de goede knop induwen of zo snel mogelijk op een knop hameren) en wat klim- en springhindernissen te overwinnen.

Spelspecificaties The Devil in Me

the devil in me review PlayStation 4

Titel: The Devil in Me
Serie: The Dark Pictures Anthology
Maker: Supermassive Games
Uitgever: Bandai Namco
Leeftijd: 18+ (angst + geweld)
Genre: Horror / Survival
Online co-op mogelijk
Spraak: meerdere talen, geen NL
Ondertiteling: NL

Jouw eerste interactieve horrorspel?

Als je van horror houdt, en je hebt eerder een spel van Supermassive Games gespeeld, dan weet je wat je kunt verwachten en kun je deze ook blind aanschaffen. Het is niet de beste in de reeks, maar zeker wel vermakelijk. Als dit hele spelconcept nieuw voor je is, maar je houdt wel van een lekker griezelpartijtje dan is The Devil In Me zeker het spelen waard. Wil je dit genre instappen, dan is het verstandig om eerst Until Dawn of andere delen uit The Dark Pictures Anthology reeks aan te schaffen en spelen. Die koop je voor een habbekrats en zijn net wat beter dan dit deel.

The Devil in Me zelf spelen

Nieuwsgierig geworden naar The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me en wil je deze zelf gaan spelen? Hieronder staan alle consoles waarop je dit spel kunt spelen. Extra handig, er zit direct een linkje bij waar je The Dark Pictures Anthology: The Devil In Me kunt kopen.

The Devil in Me voor Xbox kopen

The Devil in Me voor PlayStation kopen

The Devil in Me voor andere consoles kopen

Tijdens het testen van dit spel werd gebruik gemaakt van het platform Steam. Deze is te spelen via pc of laptop. De review werd uitgevoerd op een Steam Deck, een handheld pc.

Schrijver: Bart van der Putt

Ik ben een papa die toevallig ook opgeleid is als meester op een basisschool. Papa zijn doe ik doorgaans in Nijmegen met mijn kinderen Ben en Luc. En dan ben ik ook nog gek op allerlei nerd-dingetjes, zoals Star Trek en Lord of the Rings. Voor Papa's wereld ga ik regelmatig op pad naar evenementen en schrijf ervaringsblogs.