Review: Scribblenauts – geen enkele oplossing is te creatief

Scribblenauts_review

Maxwell krijgt te maken met een grote hoeveelheid problemen om op te lossen. Hoe creatiever hij dat doet, des te meer punten krijgt hij. Hoe haal je een kat uit de boom? Doe je dat met een kettingzaag of door hem vleugels te geven? En hoe versla je een mechanische draak? Met een gigantische muzikale papagaai die aanvalt met een trompet? Elk level bevat tal van problemen en het is aan jou om Maxwell opdrachten te geven hoe hij het gaat aanpakken.

Dubbele test

Afgelopen week kreeg ik een speciale code om het spel te kunnen testen op de Nintendo Switch. Aangezien ik zelf geen Switch in bezit heb, was het al snel duidelijk waar ik Scribblenauts zou gaan testen. Vanuit mijn werk reed ik door naar Meestergamer om daar samen een potje te spelen. Samen keken we naar wat het spel inhoud, welke opties er in zitten en hoe je het speelt. Voor Meestergamer is het spel niet helemaal nieuw, hij speelde de vorige uitgave. Zelf ben ik een Scribblenauts-maagd en kijk er dus naar met een heel andere blik.

Twee spellen in één pack

Warner Bros. Entertainment Inc. brengt het Scribblenauts™ Mega Pack uit met niet één maar twee spellen. De naam Mega Pack zegt al dat je meer krijgt dan slechts één spelletje. Voor de aanbevolen prijs van €29,99 krijg je de vernieuwde versies van Scribblenauts™ Unlimited en Scribblenauts™ Unmasked: A DC Comics Adventure. Naast de originele versies van deze spellen ontvang je nieuwe content. Nieuwe mogelijkheden, nieuwe karakters en extra levels.

• Scribblenauts™ Unlimited
    De held van het spel, Maxwell, komt in dit spel voor een heleboel uitdagingen te staan. Kleine puzzels die je moet oplossen om verder te komen. Je kunt dit op de meest voor de hand liggende manieren doen, maar je ontvangt meer punten als je oplossing origineel is. Er is echter een manier om nog meer punten te verdienen. Je kunt namelijk vleugels ‘grote vleugels’ noemen. Het voorwerp verandert dan ook in het spel. Gebruik je dezelfde combinatie nog een keer in het spel, dan krijg je minder punten als wanneer je ‘gigantische vleugels’ gebruikt. De vernieuwingen in dit spel zijn twee bonuslevels en het online delen van voorwerpen die je in het spel gemaakt hebt.
    Ondanks dat dit spel geclassificeerd is als PEGI 12 met geanimeerd geweld & komische streken, is deze versie prima te spelen met jongere kinderen. Onder toezicht kun je leuke grappen uithalen met de karakters in het spel en leer je een uitgebreide woordenschat te gebruiken.
    Scribblenauts_Mega_Pack_Screenshot_5_1536777010
  • Scribblenauts™ Unmasked: A DC Comics Adventure
    Ga door bekende steden uit de DC-wereld zoals GOTHAM CITY™, METROPOLIS™ en ATLANTIS™. Wederom probeert Maxwell allerlei oplossingen te bedenken op allerlei problemen. Hierbij heeft hij de mogelijkheid om alle denkbare personages van DC Comics in te zetten. De meest bekende als Superman, maar ook minder bekende als Tawky Tawny. Het grappige is dat je bij Superman ook nog eens kunt kiezen uit de verschillende versies die door de jaren heen zijn uitgegeven. Daarnaast kun je ze ook nog eens veranderen door er een trefwoord aan toe te voegen. Zo wordt Batman ineens megadik of ziekelijk. Nieuw in deze versie zijn twee bonuslocaties: TITANS TOWER (die wordt aangevallen door de geduchte demon Trigon) en BELLE REVE, de operatiebasis voor Task Force X. Daarbij zijn er nog veel nieuwe personages en voorwerpen te gebruiken.
    Ook dit spel is geclassificeerd is als PEGI 12 met geanimeerd geweld & komische streken. Met jongere kinderen is deze wat minder geschikt omdat het toch behoorlijk vaak om gevechten gaat tussen de karakters.
    Scribblenauts_Mega_Pack_Screenshot_3_1536777009

Filmpje

Zoals eerder vermeld heb ik de eerder uitgebrachte spellen nog nooit gespeeld, de reden dat ik ook zo verbaasd en geconcentreerd aan het kijken ben in het filmpje. De versnaperingen werden overigens verzorgd door Cheffi’s Pastries, maar dat geheel terzijde. Ik zou zo zeggen, geniet van een half uurtje spelletjes testen met daarbij ook een heleboel flauwekul. Precies wat het filmpje uitlokt.

Rectificatie: In het filmpje vertellen we dat alles op z’n Engels gaat, echter als je bij de Switch de apparaatinstellingen van de console zelf wijzigt in Nederlands, zal het spel in de Nederlandse taal gespeeld worden. Het spel is dus ook speelbaar voor personen die de Engelse taal niet machtig zijn.

Consoles

Wil je het spel zelf spelen? Sinds 18 september 2018 is het het Scribblenauts™ Mega Pack te verkrijgen voor de Nintendo Switch™, PlayStation®4 en Xbox One®.

Wat ik er nu van vind

Het spel zorgt ervoor dat je creatief gaat denken. Samen spelen is veel leuker dan alleen lijkt me, want samen kom je op de meest idiote gedachten om een oplossing op een probleem te vinden. Zeker als je vastloopt is een speelpartner super nuttig. De graphics zijn tijdloos waardoor het over enkele jaren nog steeds speelbaar is. Een spelletje wat ik zeker nog eens zal spelen. Dan het liefst met een heel stel vrienden erbij voor een avondje puur vermaak.

Dit artikel bevat een gesponsord product.