Review Duplo-boek: Wie zit daar verstopt?

“Wraaaah” zegt hij terwijl er weer een flapje om gaat. Achter de struiken zit een tijger verstopt. Het struikje gaat weer dicht en al snel weer open: “Wraaaah!” Zo gaat het een paar keer achter elkaar voordat hij doorgaat naar het volgende dier.

Flapjesboeken

Er bestaan een heleboel leuke flapjesboeken, we hebben er hier in huis dan ook een aantal. Ze worden regelmatig ingekeken, sommigen meer dan de anderen. Ze worden letterlijk stukgelezen. Plakband en lijm zijn er al verschillende keren aan te pas moeten komen om de boeken een levensverlenging te geven. Het leuke van flapjesboeken is het ontdekelement. Wat zou er achter het struikje zitten? Wie zit er achter de zon en wie heeft er van de taart gesnoept. Je zou verwachten dat na één keer de lol er wel vanaf is, maar soms lijkt het wel alsof kinderen denken dat als je maar vaak genoeg kijkt het misschien ineens helemaal anders is.

Een flapjesboek van Duplo

Van Lego zijn in loop der jaren heel wat boeken verschenen. Bouwinstructies, creatieve ideeën, behind the scenes, leesboeken. Allemaal gingen ze over de standaard bouwsteentjes of over bepaalde karakters. Ooit heb ik wel eens een Duplo boekje gezien waar dan een poppetje bij zat, maar die waren in het Duits. Voor het eerst heb ik nu kennis gemaakt met lees- en kijkvoer over de bouwstenen van de jongsten onder ons. Duplo heeft, sinds maart 2018, eindelijk een Nederlandstalig boek, een flapjesboek. Wie anders dan de leukste uitgeverij van Nederland, Meis en Maas, kon dit uitbrengen? Aangezien de kinderen hier in huis helemaal wild zijn van de bouwsteentjes en elk boekje wat ze erover in handen kunnen krijgen meteen willen lezen, moest ook dit boek eens grondig getest worden.

Wie zit daar verstopt?

In Wie zit daar verstopt? draait het helemaal om de Duplo dieren. De bekende karakters die ook in de verschillende bouwsets te vinden zijn, komen in een getekende versie voor in het boek. Helemaal onbekend zijn deze dieren niet als tekening, want wie verschillende apps van Duplo heeft gespeeld of bekeken herkent ze meteen. Verspreid over 14 pagina’s zijn de dieren te vinden. Ga op zoek naar de krokodil in de jungle of naar de schildpad in de zee. Alle dieren zijn te vinden in hun natuurlijk leefomgeving. Daardoor leren de kinderen terwijl ze zoeken al dingen over de natuur. Tussen de tekeningen door staat weinig tekst. Enkel een korte inleiding voor de zoekplaat die papa of mama kan voorlezen en enkele diergeluiden. De tekst nodigt uit om vragen te stellen aan je kind over wat het ziet of over welk geluid een dier maakt. Het boek heeft best een aardig formaat qua grootte, zo is er lekker veel en duidelijk te bekijken. De ronde hoeken maken het wat veiliger voor kleine kinderen. De richtlijn geeft aan dit het flapjesboek geschikt is voor kinderen vanaf 2 jaar.

Dit boek shoppen bij Bol.com

Tip vóór het eerste gebruik

Voordat je het boek aan je kind geeft is het verstandig om alle flapjes alvast een keer heen en weer te bewegen. Nieuw in de verpakking zitten de flapjes nogal strak vast in de pagina. Wil je geen scheurtjes en beschadigingen bij het eerste gebruik, dan is een voorgebogen flapje geen overbodige luxe.

Kyran op zoek

Met 2 jaar is Kyran natuurlijk een uitermate geschikte tester voor dit boek. Keer op keer slaat hij het boek open, bladert er doorheen, bladert weer terug en is constant op zoek naar de flapjes. Als hij er eentje opent, dan klinkt er steevast een ‘ja’ om aan te geven dat er inderdaad een dier verstopt zat. De ‘ja’ wordt daarna vaak nog aangevuld met een geluid dat het dier zou moeten maken, hoewel de grom en grauw zijn favoriete geluiden zijn. Ook voor een zeeschildpad. In dit boek kan hij zich een flinke tijd vermaken, vooral ook als wij er samen met hem mee aan de slag gaan. Is hij klaar met lezen, dan zie ik hem daarna al vaak naar de bak met Duplo gaan om te bouwen of te spelen met de ‘echte’ Duplo dieren.

Deze blog bevat referrallinks.