Review TRICE: weet jij razendsnel de meeste woorden?

review trice dobbelspel identity games

Een spelletje was nog nooit zo simpel en moeilijk tegelijk. Dobbel een begin- en een eindletter, bepaal hoeveel letters er gebruikt mogen worden en start de klok. Dit is in een notendop de essentie van het spelletje TRICE. Ga jij de uitdaging aan om zoveel mogelijk woorden te verzinnen in één minuut? Wij deden de test en vertellen je wat we van dit dobbelspel vinden.

Hoe speel je TRICE?

In het doosje zijn vijf verschillende dobbelstenen verpakt. Twee witte met cijfers, twee groene en een rode met letters. Per speelrondje heb je slechts één witte, één groene en een rode dobbelsteen nodig. De groene dobbelstenen staan voor de beginletter en de rode voor de eindletter van de woorden die je moet verzinnen. De witte stenen met cijfers bepalen uit hoeveel letters je woorden moeten bestaan. Beide dobbelstenen hebben andere getallen waardoor je vooraf de keuze hebt tussen korte en lange woorden. Vooraf bepaal je samen hoeveel tijd je krijgt om woorden te verzinnen, dertig seconden of een minuut. Om het spelletje goed te kunnen spelen heb je een timer nodig, bijvoorbeeld een stopwatch, zandloper of de klokfunctie van je telefoon. Zodra de stenen gerold zijn en de tijd loopt is het een kwestie van snel woorden bedenken. Degene met de meeste woorden wordt de dobbelkoning.

Spelregels

Het leuke van het spel TRICE is de eenvoud waarmee het is opgezet. Doordat er weinig regels zijn, kun je het spel snel spelen zonder eerst hele handleidingen te lezen. Dit zijn de spelregels:

• Rol een witte, groene en rode dobbelsteen.
  • Zet de timer op 30 seconden of op 1 minuut.
  • Maak zoveel mogelijk woorden met de juiste begin- en eindletter.
  • Zodra de tijd voorbij is vertelt elke speler welke woorden hij of zij bedacht heeft.
    Goede woorden leveren een punt op. Tel het aantal punten op en schrijf ze op het scorekaartje.
  • Heb je een woord opgeschreven waarvan je de betekenis niet weet of fout hebt, dan telt dit woord niet mee voor de score. Woorden kun je opzoeken via Google of een woordenboek.
  • Je speelt zes rondes. Na de zesde ronde tel je de scores bij elkaar op per speler.
    De speler met de meeste punten wint.
trice dobbelspel identity games

Over het spel TRICE

TRICE is bedacht door televisieproducent John de Mol en is uitgegeven door Identity Games. Aangezien je wel wat woordkennis nodig hebt, is het spel geschikt voor spelers vanaf 10 jaar. Op het doosje staat het advies aantal spelers van 1 tot 7, maar door te spelen in teams of door grotere scorekaartjes te maken, kun je het aantal spelers uitbreiden.

Het blokje met TRICE scorekaartjes is helaas niet los verkrijgbaar. Wil je met de originele kaartjes blijven spelen, dan kun je deze voor jezelf kopiëren. Je kunt ook heel simpel een scorekaartje zelf maken door de scores achter elkaar op te schrijven.

Het spel TRICE kopen

TRICE koop je bij verschillende speelgoed- en spellenwinkels en is online goed verkrijgbaar. De verkoopadviesprijs is €9,99 (april 2021).

Onze mening over TRICE

TRICE is een echte hersenkraker. We speelden het spel laat in de avond met onze oogleden al op half twaalf. Niet per se het juiste moment, want om te winnen moet je scherp zijn. Doordat de rondes zo kort duren is het een spelletje wat je makkelijk even snel tussendoor speelt. Je bent niet eerst een half uur bezig om het spel klaar te zetten, maar haalt alles uit het doosje en binnen een minuut ben je speelklaar. Ondanks dat TRICE heel simpel lijkt, is het bedenken van woorden onder tijdsdruk niet zo makkelijk als dat je zou denken. Al snel trap je in de valkuil dat je dezelfde woorden voor je blijft zien en geen nieuwe meer kunt bedenken. Het compacte doosje zorgt ervoor dat je het makkelijk in de tas mee kunt nemen voor onderweg. Tijdens ons testpotje kwamen per rondje niet hoger dan drie goede antwoorden per keer, maar met een beetje oefening (en een stuk wakkerder zijn) moet dat veel hoger kunnen. We gaan TRICE zeker vaker spelen.

Alternatief voor pen en papier

Twee spelers schrijven tegelijkertijd de woorden op. Na de speelronde heb je de woorden niet meer nodig. Volgeschreven papiertjes belanden na het spel dan ook snel bij het oud papier. Wij gebruikten tijdens het spelen van TRICE een alternatief voor papier. Een tijd terug deed ik een review voor Correctbook, uitwisbare schriften. Aangezien we er meerdere in huis hebben, konden we beiden er gebruik van maken. Spelletje afgelopen, woorden uitgeveegd en klaar voor een volgende ronde of om de boodschappen weer op te schrijven. Scheelt een heleboel papieren afval.

trice dobbelspel identity games correctbook

Spelvarianten voor TRICE

In de regels van TRICE staat vermeld dat je enkel bestaande woorden mag maken waarvan je de betekenis weet. Speel je het spel vaker dan is het leuk om wat varianten te maken. Ik bedacht er alvast een paar:

• Bedenk in plaats van woorden, namen met de gerolde begin- en eindletter.
  • Speel het spel in een andere taal dan Nederlands, de rest van de regels blijven hetzelfde.