Review: Lynx, het razendsnelle zoekspel

Wat vond ik het vroeger leuk om woordzoekers te puzzelen. Tussen de letters in op zoek naar de juiste combinaties. Later speelde ik computerspelletjes waarbij je in een ruimte op zoek moet naar voorwerpen. Nu is er een bordspel die je visueel uitdaagt: Lynx. Dit spel is ook nog eens genomineerd als Speelgoed van het jaar 2019. We ontvingen een exemplaar om te spelen en vertellen je wat we er van vinden.

Wie het snelst kan zoeken

Eigenlijk draait het hele spelletje Lynx van Identity Games om zo snel mogelijk zoeken. Het speelbord bevat allemaal plaatjes van verschillende voorwerpen. In een grabbelbakje zitten losse kaartjes met diezelfde voorwerpen er op. Iedere speler krijgt drie gekleurde fiches en de spelleider pakt uit de pot voor elke speler drie kaartjes. Dan is het zaak om zo snel mogelijk de voorwerpen die je gekregen hebt te zoeken op het speelbord en je fiches neer te leggen. Wie zijn/haar fiches het snelste neerlegt zorgt ervoor dat de speelronde gestopt wordt. Elke speler die kaartjes gevonden heeft, mag deze houden. De niet gevonden voorwerpen gaan terug in de pot. Aan het einde van het spel wordt gekeken wie de meeste plaatjes heeft gevonden. Doordat je allemaal tegelijk aan het zoeken bent, hoef je niet op elkaar te wachten. Iedereen is bezig. Een goed paar ogen en snelle reacties beslissen het spelletje.

Promofilmpje

Elk potje is anders

Je kunt Lynx heel vaak spelen, want telkens trek je andere kaartjes uit de pot en is de verdeling van plaatjes tussen de spelers anders. Met 350 verschillende voorwerpen op het speelbord ben je niet snel uitgekeken. Wat de herhalingswaarde nog verder omhoog brengt is het speelbord zelf. Die bestaat uit puzzelstukken die je willekeurig aan elkaar kunt leggen. Zo kun je tussendoor de delen een keer in een andere volgorde leggen.

Hij daagt iedereen uit

Liam vindt dit spel helemaal geweldig. Het is voor hem echt een sport om zo snel mogelijk de plaatjes te vinden. Hij wil per se winnen. Met de doos in de hand loopt hij door de kamer om mensen uit te dagen met hem een potje te spelen. Zelfs opa en oma waren niet veilig voor zijn winnende ogen. Doordat de regels heel simpel zijn, kun je het spel al heel snel spelen. De voorbereidingstijd is niet erg lang, waardoor je snel van start kunt gaan. Jonge kinderen kunnen het spel zelf al helemaal klaarzetten. Zelfstandig het spelletje beginnen is een makkie. Als er eens een keer niemand in huis is om mee te spelen, kun je ook jezelf uitdagen. Probeer maar eens met een stopwatch te timen hoelang je doet over twintig kaartjes bijvoorbeeld.

Speelgoed van het jaar 2019?

Lynx is genomineerd voor Speelgoed van het jaar 2019 in de categorie 6&7 jaar. Wat ons betreft een terechte nominatie. We spelen dit bordspel met veel plezier. Toch doet het spel ook een beetje denken aan de kaartspelvariant Dobble / Spot-It ! van Asmodee.

In huis halen

Het spel Lynx is bedacht door EDUCA en wordt geleverd door Identity Games. Het is zowel in de winkel als online verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij Bol.com.

Deze blog bevat gesponsorde producten.