Review: LEGO NINJAGO boeken

ninjago_uitgelichtDe meest populaire bouwsteentjes ooit, LEGO, verovert de laatste jaren de markt niet alleen op het gebied van speelgoed. Films, tijdschriften, broodtrommels en vele andere gadgets worden veelvuldig in huis gehaald. Is het niet voor de kids, dan wel voor de papa zelf die stiekem zelf nog wilt bouwen en zich kind wil blijven voelen. Hadden we vroeger slechts een handje vol aan thema’s in de bouwdozen, tegenwoordig is er ruime keuze voor zowel jongens als meisjes.
LEGO NINJAGO
LEGO en ninja’s, een combinatie die ik destijds wel zag zitten, maar mij een korte hype leek. Doordat er al een compleet verhaal omheen zat en je de poppetjes compleet moest krijgen door verschillende sets te kopen of zakjes met een soort tolletjes er in, dacht ik dat het sparen van deze serie snel minder plezier zou opleveren. Dat bleek in 2011 geweest te zijn, we zijn nu toch echt al een flink aantal jaar later en de schappen staan nog steeds vol met NINJAGO. Onder jongens lijkt het zelfs één van de populairste thema’s ooit. Het speelgoed wordt op allerlei fronten ondersteund: tv-series, computerspelletjes, kleding, magazines. Nieuw in de NINJAGO lijn zijn de boeken waarin het verhaal van de ninja’s is opgetekend.
Boeken
Sinds mei 2016 liggen er boekjes in de winkel van de populaire ninja’s. Aan de kaften is duidelijk te zien dat het uit de stal van LEGO komt. De herkenbare karakteristieken van de van oorsprong geelhuidige poppetjes zijn overduidelijk aanwezig. Schitterende tekeningen zorgen voor een goede sfeerimpressie bij de geschreven verhalen. Zo is voor de startende lezer al snel duidelijk waar het verhaal ongeveer over gaat. De uitgeverij geeft aan dat de boeken geschikt zijn voor kinderen van 7 jaar en ouder, maar de jongere kinderen op de buitenschoolse opvang verslonden de plaatjes en deden later allemaal ninja-bewegingen. De schrijfstijl is lekker simpel waardoor de boeken goed leesbaar zijn voor de jongere lezer.
Naast plaatjes kijken en het verhaal lezen bevatten de boeken nog meer. In ‘Meesters der elementen’ wordt de lezer op de proef gesteld door allerlei vragen die door het boek heen gesteld worden. Met achterin de antwoorden heeft het dus ook een kennisquiz die behaald kan worden door middel van begrijpend lezen. ‘Verhalen van de geest’ heeft aan het einde een korte termenlijst waarin de verschillende karakters nog eens omschreven worden en enkele belangrijke voorwerpen worden uitgelegd.
De leuke verhalen zuigen je mee in de wereld van Spinjitzu, de wervelende gevechtsstijl van de ninja’s die elk hun eigen specialiteit hebben. Deze specialiteiten zijn gebaseerd op de bekende elementen als lucht en water, maar ook op de wat moeilijkere als gedachtenbeheersing. De Ninjago’s onder leiding van Master Garmadon proberen de wereld te beschermen tegen allerlei schurken die de macht willen overnemen.
De verhalen in de boeken kunnen bij de kinderen reeds bekend zijn van de tv-serie.
ninjago_uitgelicht
Korte samenvattingen
In ‘Meesters der Elementen’ verliezen de ninja’s hun goede vriend Zane in de strijd tegen de Overlord. Na een geheimzinnige uitnodiging voor Master Chens Toernooi der Elementen wordt gezegd dat Zane misschien nog leeft. Tijdens het toernooi ontmoeten de ninja’s ‘lotgenoten’ die ook heel bijzondere krachten blijken te hebben…
In Verhalen van de Geesten vallen angstaanjagende geesten Ninjago vanuit een andere dimensie binnen! Hun leider, Morro, wil de hele wereld veroveren. De ninja’s staan klaar om de strijd aan te gaan. Maar hoe kunnen ze deze strijd ooit winnen nu de geesten een van de ninja’s in hun bezit hebben genomen?
De LEGO NINJAGO leesboeken zijn geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar en vanaf heden verkrijgbaar bij boekhandels en speelgoedwinkels in Nederland en in België voor € 7,95 per stuk.

Deze blog bevat opgestuurde producten door Meis & Maas