Review ‘Hotel Transylvania: Scary Tale Adventures’ voor Nintendo Switch

hotel transylvania, scary tale adventures, review, nintendo switch

Sluit de gordijnen, laat geen spatje zonlicht binnen, want het is tijd voor je favoriete vampier. Drac speelt een van de hoofdrollen in het nieuwe spel ‘Hotel Transylvania: Scary Tale Adventures’ voor je gameconsole. Ren, spring en vlieg door de levels heen en verzamel allerlei objecten en sleutels. Los puzzels op, versla verschillende monsters en ontdek alle geheimen van een heel apart sprookjesboek. Lees meer over dit spel en ontdek wat wij ervan vonden.

Het verhaal achter de game

Drac past een avondje op de kinderen Winnie en Dennis. Om ze bezig te houden besluit hij ze voor te lezen uit een heel bijzonder sprookjesboek. Alle elementen uit de sprookjes zijn namelijk aangepast naar de beleefwereld van de vampieren en hun monsterlijke vrienden. De sprookjes vormen het speelveld voor allerlei avonturen waarin de speler op zoek gaat naar allerlei elementen om het eindpunt te kunnen halen. Tijdens het spel komen de sprookjes Ali Baba en de veertig rovers, Roodkapje en De nieuwe kleren van de keizer voorbij, maar dan wel in een spookachtig jasje. Tijdens het spelen zal Drac telkens stukjes uit de verhalen vertellen waarbij de twee jongens constant commentaar zullen geven. Zodra je een verkeerde beweging maakt zul je dan ook horen “Maar zo gaat het verhaal toch niet?”

Een apart verhaal in de franchise

Ondanks dat er aardig wat films in de Hotel Transylvania reeks zitten, heeft dit spel geheel zijn eigen verhaal. Het staat dus los van welke film dan ook en is daarmee tijdlozer dan als het gekoppeld zou zijn aan één van de films. Dit in tegenstelling tot Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard dat uitgebracht werd voor verschillende consoles. Toch wordt dit spel uitgebracht niet lang na de release van Hotel Transylvania: Transformania die in januari 2022 exclusief uitgebracht werd op Amazon Prime Video.

Hotel Transylvania films

Outright Games, de makers van ‘The Addams Family: Mansion Mayhem‘ zijn verantwoordelijk voor dit nieuwe spel dat uit is gekomen op Xbox, PlayStation, Nintendo Switch en pc. De connectie tussen de makers van beide films en spellen is goed te zien in Hotel Transilvania 4 waarin Gomez stiekem tussen het publiek te zien is.

hotel transylvania scary tale adventures logo

Een spel gericht op kinderen en familie

Voordat je dit spel gaat spelen is het goed om je verwachtingen bij te stellen. Wie een compleet volwassen spel verwacht met perfecte graphics, gameplay en constante veranderingen in opdrachten, zal dit spel erg tegenvallen. ‘Hotel Transylvania: Scary Tale Adventures’ is gericht op veel herhaling en het verzamelen van objecten. Die objecten hebben overigens geen verdere functie dan verzamelen. Juist door het vele herhalen van bewegingen, aanvallen en verzamelen wordt spelen voor de jongere gezinsleden een feestje. Dat het voor de volwassenen op een bepaald moment wat saai kan worden, is voor de kinderen juist geen probleem. Meer speeltijd voor hen.

Speel als Drac of Mavis

Door de drie sprookjes heen speel je in de huid van Drac of Mavis (die verkleed is als Roodkapje). Beiden hebben ze de kracht om te veranderen in een vleermuis om grotere sprongen te kunnen overbruggen met een zweefmoment. Met rake klappen en schoppen schakelen ze tegenstanders uit. Het makkelijke van de besturing van de karakters is dat deze geheel gelijk is, zelfs bij het activeren van hun superkracht waarmee meerdere tegenstanders in één keer geraakt worden of speciale activeringsknoppen hun werking kunnen doen. Helaas kun je niet kiezen welk karakter je wilt spelen, dit is afhankelijk van welk level je speelt. Leuk om te zien dat ook andere karakters uit de film een rol krijgen als een van de sprookjesfiguren. Zo speelt Blobby de keizer, is Wayne de Grote Boze Wolf en is Murray een dievenkoning.

Game trailers Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures

Meer over de gameplay

Zodra je aan het spel begint, ga je eerst door een tutorial heen. Hierbij leer je hoe je moet springen, voorwerpen kapot moet slaan, transformeren en je speciale krachten te gebruiken. Direct daarna beland je in het eerste level waar je de vaardigheden in de praktijk gaat brengen. Tijdens het spel ga je door verschillende levels heen, die door het sprookjesboek hoofdstukken genoemd worden. In de hoofdstukken probeer je alle munten (in 3 verschillende kleuren), karakterkaarten (3 per level) en de lichaamsdelen van Frank(enstein) te vinden. Heb je niet alles gevonden, dan doe je het level nog een keer om een betere score neer te zetten. Elk hoofdstuk kun je dus meerdere malen spelen.

Spring je een keer verkeerd, dan is er geen probleem, want je spawnt weer terug in het level. Je verliest geen objecten of munten, dus je kunt gewoon doorgaan waar je gebleven bent. Voor kinderen is dit erg fijn, want twintig keer achter elkaar een verkeerde sprong maken heeft geen consequenties. Voor de oudere speler voelt het ‘af gaan’ dan ook behoorlijk nutteloos.

Glitches en camerabewegingen

Wat een beetje jammer is aan het spel is de beweging van de camera. Deze gaat erg houterig en draait soms ineens een kant op die je niet wilt. Vooral tijdens het maken van een lastigere sprong is dit irritant, maar ook gewoon tijdens het spelen is het voor je ogen niet heel erg fijn. Het kan wat irritatiemomentjes opleveren.

Naast de cameravoering geeft het spel ook regelmatig glitches. Tijdens de cutscènes worden de animaties regelmatig erg pixelerig of worden stukjes overgeslagen. In het spel wil het nog wel eens voorkomen dat je vast komt te zitten tussen muren of op plekken waar dit niet mogelijk zou moeten zijn. Met een beetje speurwerk door andere reviews heen, heb ik gezien dat dit bij meerdere spelers en op meerdere soorten consoles voorkomt.

Onze conclusie over dit spel

Ondanks de foutjes die het spel bevat is het leuk om te spelen, vooral voor de wat jongere gezinsleden die nog niet veel games gewend zijn. Een prima spel om de gamewereld in te stappen dus. Doordat je jouw eigen score telkens kunt verbeteren kun je jezelf uitdagen om levels nog eens te gaan doen. Dit zorgt ervoor dat, zodra je het spel verhaaltechnisch uitgespeeld hebt, er nog een tijdje mee aan de gang kunt. Voor Nederlands sprekende kinderen was het wel iets leuker geweest als de verhaaltjes ook Nederlands gesproken zouden zijn en niet enkel Nederlands ondertiteld. Kortom, een leuk en herkenbaar spel voor kinderen, maar ouders zullen de controllers al snel doorgeven aan hun kroost.

Technische details

hotel transylvania scary tale adventures
  • Titel: Hotel Transylvania: Scary-Tale Adventures