Review: Aires Hovens – Op zoek naar de schat

“Abacradabra bijtjes zoemen, ik tover mooie bloemen” Met grappig verzonnen spreuken tovert illusionist Aires Hovens van alles tevoorschijn. Als leerlingtovenaar gaat hij met de kinderen in het theater op zoek naar een schat, maar om die te vinden moet hij eerst leren toveren. Papa’s wereld reisde op 7 januari af naar Rosmalen en bezocht op uitnodiging de première van een interactieve theatershow vol magie en verwondering.

Voordat Aires het podium op komt heeft hij een schatkaart gevonden. Wauw, een echte schatkaart. Naast ons zit een jongetje die helemaal gek is van schatkaarten en thuis regelmatig wat strepen op papier zet en roept dat hij een schatkaart heeft. Vervolgens loopt hij speurend door het huis op zoek naar… geen idee. Als Aires vraagt of de kinderen hem willen helpen met zoeken, zie ik een klein knikje. Tijdens dit soort shows zie ik Liam altijd intens meeleven en genieten, maar meedoen durft hij meestal niet echt. De schatkaart brengt Aires naar een huisje op het podium. Een vreemd huisje, want het ziet er een beetje magisch uit. Flesjes met gekleurde vloeistoffen, pannen en ketels en heel veel boeken. Als hij ontdekt dat er niemand thuis is, besluit hij stiekem rond te kijken bij alle vreemde spullen. Hij slaat een boek open dat spontaan in brand vliegt.

Tovenaar niet thuis
Een bulderende stem heet Aires welkom in zijn huis. Het is de tovenaar die er woont, maar momenteel ergens anders in de wereld is. Hij spreekt tot de jonge reiziger vanuit de glazen bol die op tafel staat. Telkens als de tovenaar spreekt, licht de bol eventjes op. Vanaf de andere kant van de wereld daagt de tovenaar Aires uit om de tovenaar in zichzelf te vinden, maar daarvoor moet hij wel de juiste toverstok weten te vinden. In een pot op tafel staan er een stel om uit te testen. Niet alles gaat goed, van allerlei verrassingen komen voorbij in het decor. Als uiteindelijk de juiste stok gevonden wordt, kan de echte magie beginnen.

Interactief
Verschillende keren wordt er een kind naar voren gehaald om mee te helpen bij een illusie. Zo hielp er een meisje met het tevoorschijn halen van bloemen, liet een ander een tafeltje zweven en mocht de derde papieren snippers laten verdwijnen. Het leuke met interactie met kinderen is dat niet alles gaat zoals je van te voren bedacht hebt.

Tovenaar in jezelf
De hele voorstelling is gebaseerd op de gedachte dat je alles kan als je het maar graag genoeg wilt en probeert. Ieder heeft zijn eigen kracht in zich en als je die vindt is alles mogelijk. Zelfs een zwaard uit een steen trekken of ketels toverdrank brouwen.

Voor het eerst in het theater
‘Op zoek naar de schat’ is de eerste kindertheatervoorstelling van Aires Hovens. Voorheen gebruikte hij elementen en stukken verhaal uit deze show voor kinderfeestjes en kleine shows. Voor het eerst maakt hij gebruik van een regisseuse die er een compleet verhaal van gemaakt heeft. Licht- en geluidseffecten en een schitterend nieuw decor maken alles helemaal compleet. Na afloop sprak ik de illusionist en hij vertelde me dat alles wat hij hiervoor gedaan heeft eindelijk op zijn plek viel. Deze show is zoals het altijd al had moeten zijn. Samen met zijn illusie show voor volwassenen, wil hij met de kindervoorstelling de theaters van heel Nederland gaan veroveren.

Handtekening na de show
Na de show krijgen de kinderen de mogelijkheid om het Aires op de foto te gaan en een handtekening te krijgen. Na een kleine aanwijzing van mijn kant verplaatste hij dit moment naar de reclamebanner zodat er meteen een leuke achtergrond bij zat. Liam vond het een beetje spannend. Nadat ik samen met Kyran op de foto was geweest, wilde hij toch wel, maar wel samen.

Theaterdetails
‘Op zoek naar de schat’ is een interactieve magische voorstelling van illusionist Aires Hovens. Deze kindervoorstelling is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 4 t/m 10 jaar, maar is stiekem voor de ouders ook erg leuk. Ongeveer een uur lang zijn de kinderen geboeid aan het kijken naar rondvliegende kaarten, een zwevende tafel en toverdranken.
De volgende voorstelling is op 25 februari 2018 om 15.00 uur in theater de Lees in Waalwijk. Bestel nu je kaarten. Na deze voorstelling zal het door Nederland gaan reizen, de speellijst hiervoor is nog niet bekend. Houd daarom zijn website goed in de gaten.