Recensie: Pluisje – Durft te vliegen – vanaf vandaag in de bioscoop!

Kinderfilms, ik ben er gek op. Zeker nu ze tegenwoordig steeds beter geanimeerd worden. Dat een papa er graag naar kijkt is waarschijnlijk ook de reden dat ze tegenwoordig eerder familiefilms worden genoemd. Afgelopen week kreeg ik de vraag of ik de nieuwste film wilde bekijken voordat deze in de bioscoop te zien was. Niet tijdens een fancy première of in een zaaltje vol testkijkers, maar gewoon lekker thuis op de bank. Een paar dagen later kreeg ik de link naar ‘Pluisje – Durft te vliegen’. In deze recensie lees je alvast wat over het verhaal en wat mijn mening over de film is.

Pluisje – Durft te vliegen

Première datum: 12 juli 2018
Classificatie: 6, geweld, angst.
Duur: 83 minuten
Taal: Nederlands
2D
oa te zien bij Kinepolis

Het verhaal

Pluisje, een jonge pluvier, wordt geboren als zoontje van een leider. Vader heeft de taak zijn groep veilig naar de zomer- en wintergebieden te begeleiden en te waken voor roofdieren. Elk jaar, in de lente, hebben ze last van de gemene valk Shadow die het op de vogels voorzien heeft. Als Pluisje vliegles krijgt is hij al snel een prooi voor de jagende vogel die hulp krijgt van een lokvogel genaamd Skua. Om zijn zoon te beschermen gaat vader de strijd aan met de slechterik en moet het helaas bekopen met zijn leven. Een veer is het enige wat nog van hem overblijft. Na deze traumatische gebeurtenis durft onze jonge vogel niet meer te vliegen.

Nog voor de aanval wordt Pluisje verliefd op een meisje uit zijn vlucht. De liefde is wederzijds en samen met Ploveria vormt hij een setje. Niet lang voordat de groep richting het zuiden gaat krijgt onze niet vliegende vogel het aan de stok met een kat en wordt gegrepen. De baasjes van de kat plaatsen Pluisje in een kooitje waardoor hij niet terug kan. Ploveria en de andere pluvieren zijn van gedachte dat hij het niet gered heeft en besluiten te vertrekken. Als de jonge pluvier weet te ontsnappen durft hij het niet aan om erachter aan te vliegen. Vanaf dan moet hij op weg naar Paradijs Vallei om te overwinteren. De plek voor lafaards.

Tijdens zijn loopreis erheen komt de jonge vogel in contact met Giron, een sneeuwhoen die nog een appeltje te schillen heeft met Shadow. De roofvogel heeft de sneeuwhoen ooit al eens verslagen en daarna zijn zoontjes als prooi meegenomen. Pluisje wordt een beetje zijn surrogaatzoon en samen proberen ze bij de vallei te komen. Hierbij moeten ze elkaar meerdere malen redden, soms met hulp van andere dieren die wat extra leven in de brouwerij brengen.

De vallei wordt bereikt en zo tegen de lente gaat het Pluisje kriebelen om terug te keren naar de zomerplek. Terug naar zijn geliefde Ploveria.
Krijgt hij genoeg moed om weer te gaan vliegen en het op te nemen tegen Shadow? Dat gedeelte, en een heleboel tussenstukjes, ga ik je niet vertellen. Die moet je gewoon gaan bekijken.

Bekende stemmen

Voor het inspreken van de stemmen zijn veel bekende Nederlanders en Belgen aangetrokken. De bekendste stemmen even op een rijtje:

• Pluisje: Teddy Ortanca – Speelde in de musical Ciske de Rat en zit in het Kinderen voor Kinderen koor
  • Ploveria: Manou Jue Cardoso – Speelde oa de kleine Anna in Frozen
  • Moeder: Kristel Verbeke – Oud K3 lid
  • Shadow: Tygo Gernandt – Vertolkte oa een rol in familiefilm Spokenjagers
  • Skua: Klaas van Kruistum – Oa bekend van Zapplive
  • Giron: Martijn Fisher – Vertolkte André Hazes in serie en musical

Just4Kids

De door het Vlaamse productiehuis Cyborn geproduceerde film wordt in Nederland in de bioscopen gebracht door Just4Kids en Just Film Distribution. Zij zijn de laatste tijd bekend door steeds meer films voor de jonge kijkers de bioscoop in te brengen. Op hun lijstje staan onder andere familiefilms als ‘Buurman en Buurman’, ‘Brandweerman Sam’, ‘Spokenjagers’, ‘Casper en Emma en ‘Rikkie de ooievaar’).

Zien of niet zien?

Zoals gezegd mocht ik de film al bekijken voordat deze in de bioscoop kwam. Deze week zijn mama en de kids lekker op de camping en ben ik alleen thuis voor het werk. Even rustig de tijd om zelf de film eens goed te bekijken. Na ‘Rikkie de ooievaar’, nog niet gezien overigens, is dit in korte tijd de volgende film waarin een jonge vogel de hoofdrol speelt. Hoe verhaal zit begrijpelijk in elkaar. De gebeurtenissen volgen elkaar allemaal op zonder in tijd te verspringen waardoor het makkelijk te volgen is. Hoewel er behoorlijk wat tijd overheen gaat in de film, wordt Pluisje niet groter. Een vogel wordt binnen een jaar toch al wel volwassen, een kleine biologische misser wat mij betreft, maar ik snap dat het voor kinderen niet uit zal maken. Zij blijven immers ook langere tijd kind.
De oplettende kijker zal merken dat Disney zeker invloed heeft gehad op regisseur Árni Ásgeirsson. Tijdens het verliefd worden herkennen we de spaghettiscène uit Lady en de Vagebond. De pasta is hier vervangen door een verse worm. Spannende stukjes worden afgewisseld met grappen om de film ook wat luchtig te houden. Een aantal (bijna) sterfscènes zorgen voor genoeg emotie. Goed om te zien dat er wel gekeken is naar de natuur. Bij het uit de lucht grijpen van vogels als prooi kijken de vogels elkaar aan en weten hoe ze verder moeten gaan. Dat er een soortgenoot verdwenen is wordt als ‘normaal’ beschouwd.
Als vader spreekt mij de band tussen Giron en Pluisje erg aan. Een Sneeuwhoen die zijn eigen kinderen verloren is, besluit een ander kind onder zijn vleugels te nemen en te behandelen als een eigen zoon. Langzaam zie je een nukkige vogel veranderen in een zorgzame vader.

‘Pluisje – Durft te vliegen’ is zeker een film die het waard is om te bekijken. Alleen moet je dat niet net zoals ik doen om 23:00 uur ’s avonds. Dat werd de volgende dag een stuk opnieuw bekijken. Deze familiefilm wordt gemarkeerd voor kinderen vanaf 6 jaar. Er kunnen inderdaad een paar engere stukjes in voorkomen, maar ik denk dat je als ouder van te voren kunt aanvoelen wat jouw kind aankan. Eng? Nee. Spannend? Soms een beetje, maar dat wordt ook meteen met een beetje humor verzacht. Ben ik megaenthousiast? Nee, dat niet, maar het is zeker een leuke film. Mocht het lukken dan ga ik hem nog een keer bekijken met Liam.

Deze blog bevat gesponsorde inhoud.