Last van paniekaanvallen? 5 tips

paniekaanval, paniek, angst, angstaanval

Paniekaanvallen komen vaker voor dan je misschien denkt. In veel gevallen wordt een paniekaanval niet eens herkend; dit komt door de heftige reactie die je voelt. Deze reactie komt meestal in één keer op en kan op allerlei plaatsen gebeuren, zoals in een drukke winkel, je werk of in het openbaar vervoer. Vaker last van paniekaanvallen kan leiden tot het gaan vermijden van bepaalde situaties. Een paniekaanval herkennen is daarom belangrijk. Daarnaast is het goed om te weten hoe je ermee omgaat en wat jou triggert. Hieronder volgen vijf tips om uit een paniekaanval te geraken.

Herken de symptomen

Als je voor het eerst een paniekaanval krijgt, ligt er meestal een bepaalde overbelasting, een ingrijpende gebeurtenis of angst aan ten grondslag. Misschien heb je jezelf overwerkt of heb je relatieproblemen. Er zijn allerlei situaties die kunnen leiden tot een paniekaanval. De symptomen die bij een paniekaanval kunnen voorkomen zijn onder andere benauwdheid, duizeligheid, tintelingen en pijn op de borst. Dit zijn symptomen die je doen denken aan een hartaanval. Hierdoor neemt je angst nog verder toe: je belandt in een vicieuze cirkel. Deze moet je in dat geval zo snel mogelijk zien te doorbreken om zo controle over je angst te krijgen.

Krijg je ademhaling onder controle door te zingen

Heel vaak zal het zo zijn dat je bij een paniekaanval gaat hyperventileren en je last van allerlei nare bijwerkingen krijgt. Je wilt hier uiteraard zo snel mogelijk vanaf zien te komen. Hiervoor is het belangrijk om je ademhaling onder controle te krijgen. Een heel handige truc hiervoor is om te gaan zingen, zo hard als je kan. Dit zorgt ervoor dat je goed gaat ademhalen, anders is het namelijk niet mogelijk om te zingen. Het zorgt tevens voor de nodige afleiding.

Zoek afleiding

Afleiding is sowieso een goede manier om een paniekaanval af te wenden. Het hangt natuurlijk af van de situatie en persoon wat er wel of niet goed werkt. Daar zal je dan ook zelf achter moeten komen. Praten of schrijven over wat je allemaal meemaakt, is echter voor veel mensen een goede afleiding.

Maak een wandeling

Beweging is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je brein. Het maken van een wandeling is een goede manier om een paniekaanval af te wenden. Het is natuurlijk het beste om dat buiten in de natuur te doen. Hier heb je een rustgevende omgeving en veel afleiding. Ben je bang om naar buiten te gaan? Dan kun je ook in huis rondlopen. Tijdens het lopen maakt je lichaam namelijk het stofje endorfine aan, waardoor jij je prettiger gaat voelen.

Houd de klok in de gaten

Dit is waarschijnlijk de gekste tip die je ooit hebt gekregen. Onderzoek heeft echter uitgewezen dat een paniekaanval gemiddeld niet langer dan anderhalf uur duurt. Door op de tijd te blijven letten, leid jij jezelf af. Denk voor jezelf dat je een record gaat neerzetten en dat je dit uitgebreid gaat vieren. Een gekke gedachte natuurlijk, maar het denken hieraan zorgt ervoor dat je afgeleid raakt waardoor je een paniekaanval kan voorkomen.


Schrijver: Gastblogger

Papa's wereld gastblogger is niet specifiek één persoon, maar vertegenwoordigd diverse gastbloggers.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.