Kindergebaren: gezien vanuit een kindercoach

Met zijn handen geeft hij aan wat hij eigenlijk bedoelt. ZIjn vinger draait hij tegen zijn wang waardoor ik weet dat hij ’toetje’ bedoelt en niet vraagt om zijn knuffel ‘koetje’. Gebarentaal bij kinderen als ondersteuning voor de spraakontwikkeling raakt steeds bekender. De reacties en het aantal lezers op mijn blog ‘Praten met je handen, babygebaren‘ waren erg groot. Reden om er wat meer aandacht aan te besteden in de vorm van een kleine serie waarin ik samen met ervaringsdeskundigen beschrijf wat gebarentaal voor jouw kind kan betekenen. Deze keer de ervaringen van kindercoach Madelon Dikkens van Samen (op)Groeien.

Madelon Dikkens Samen (op)Groeien – Kindercoaching

Kindercoach

Madelon Dikkens is kindercoach van beroep. Een steuntje in de rug bij alles wat met opvoeden te maken heeft, zowel voor ouders als voor kinderen. In een gezin gebeurt van alles en als ouder heb je niet altijd in de gaten welk impact het heeft op het kind. Tijdens cursussen en sessies leert ze ouders (beter) communiceren met hun kinderen en leert ze kinderen hoe ze dingen aan hun ouders kunnen vertellen. Kinderen onder de vier jaar zijn nog niet zo heel taalvaardig. Wat moet je doen als je baby/dreumes boos wordt omdat het niet kenbaar kan maken wat het wilt. Frustraties vanuit de kleine, maar ook bij de ouders omdat ze hun kind niet begrijpen. Vanuit dit ‘probleem’ besloot zij een cursus kindergebaren te volgen:

Communicatie is iets heel moois en belangrijks, we gebruiken het elke dag op vele manieren. Maar communiceren met een baby en/of jong kind is soms nog best lastig. Want wat bedoelt het als het huilt of boos word. We begrijpen de kinderen niet altijd en dit kan veel frustratie opleveren bij het kind maar ook bij de ouders. Daarom heb ik de Cursus Kindergebaren Spelend Wijs gevolgd bij Indra de Bree. In November 2014 was het zo ver, op weg naar Amstelveen waar de cursus gegeven word, vroeg ik me af wat ik er nu eigenlijk van verwachte, ik verwachte een cursus waarin in ik een manier vond om ouders te helpen communiceren met hun kind(eren). tijdens de cursus, met allemaal leuke mensen die stuk voor stuk iets hadden met het werken met kinderen en hun ouders, groeide mijn enthousiasme met de minuut. Wat is het leuk om een nieuwe taal te leren, en al de verschillende activiteiten waarin in ik het zou kunnen toepassen.

Gebaren op het kinderdagverblijf

De cursus gaf haar de mogelijkheid om gebarentaal te introduceren via haar werk. Ze ging langs bij een kinderdagverblijf waar ze bij verschillende groepen de kinderen en hun leidsters kennis liet maken met de eerste woordjes:

Ik deed een gedeelte van de activiteiten die bij een workshop horen. De eerste keer was ik toch best zenuwachtig want ja stel nou dat de kinderen het niks vinden. Maar het tegenovergestelde gebeurde, de kinderen zaten aandachtig te luisteren naar het verhaal en deden de gebaren mee, ze vroegen ook hoe een gebaar ook alweer moest. Het werd een leuke leerzame ochtend voor ons allemaal. En de keren die daarop volgende bleven de kinderen enthousiast, ik ging verschillende groepen langs. Ook de pedagogisch medewerkers zagen een meerwaarde van de gebaren. Ze vertelde me dat het voor hen ook een mooie manier was om met kinderen te communiceren die (nog) niet praten, om zo frustratie weg te nemen. Voor mij was dit een bevestiging dat het een mooi middel is om de taalontwikkeling te stimuleren. En bij het programma kindergebaren spelend wijs word de brede ontwikkeling aangesproken van het kind door de verschillende activiteiten die aangeboden worden.

Thuispubliek, testpubliek

Het perfecte testpubliek is natuurlijk je eigen kroost. Dit bedacht Madelon ook. Met twee kinderen op het thuisfront van verschillende leeftijden had ze een prima publiek om haar geleerde vaardigheden op uit te testen. Het geleerde direct in de praktijk brengen. Ze ontdekte wat het deed voor haar kinderen en hoe haar jongste eindelijk dingen veel sneller kenbaar leerde maken:

Ik kon niet wachten om naar huis te gaan en het thuis eens te proberen. Zo gezegd zo gedaan, eenmaal thuis legde ik de kinderen uit, ze waren toen 6 en 2 jaar, wat ik geleerd had en gooide de eerste gebaren erin. Zo begon ik met de gebaren mama, en papa. Beide kinderen deden zo leuk mee dat ik doorging en nog enthousiaster werd. Wat is het een mooie manier van communiceren, je hebt echt contact. En na een week werd er thuis druk gebruik gemaakt van de gebaren ter ondersteuning van de gesproken taal. Wat ben je dan trots als moeder dat je kinderen zo snel iets kunnen leren. Nou was het natuurlijk voor onze zoon van 6 niet echt een noodzaak om gebaren te leren maar hij vind het erg leuk om deze nieuwe taal te leren en verteld er ook vaak over tegen zijn vriendjes. Voor onze dochter daarentegen zijn de gebaren hier en daar toch wel een uitkomst, ondanks dat ze redelijk goed kon praten voor haar leeftijd was het met sommige dingen toch handig als ze erbij gebaarde. Neem nu een nacht waarin ze s ‘nachts huilend wakker werd al pratende kwam ik er niet achter wat er was, maar toen gebaarde ze muziek beer en paard, aaah dat begreep ik wel dus benoemde haar ben je je muziek beer en paardje kwijt, en ze knikte! Yes dit heeft me een half uur wakker zijn gescheeld, toch wel fijn die gebaren. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken.

Samenvattend

Madelon gebruikt gebarentaal voor kinderen zowel thuis als in haar werk. Ze geeft cursussen aan ouders met kinderen, geeft professionals een handvat voor het gebruik en mag zelf ook profiteren van kinderen die iets makkelijker kunnen vertellen. Haar conclusie is dan ook:

Gebaren met je kind is veel meer dan alleen gebaren. Je stimuleert de taalontwikkeling door gebaren te gebruiken ter ondersteuning van de gesproken taal. Je hebt echt contact met je kind want je ziet en hoort je kind. Er kan frustratie weggenomen worden doordat het kind eerder begrepen wordt.

Informatie
Deze blog is geschreven aan de hand van reacties die Madelon Dikkens gaf op mijn vorige blog. Speciaal voor Papa’s wereld schreef zij een tekst over haar ervaringen. Deze tekst werd met knippen en plakken de leidraad van dit blogdeel. Meer informatie over het werk van Madelon is te vinden op haar website en Facebookpagina.

profielfoto author maarten

Schrijver: Maarten Fest

Geboren in 1982, getrouwd met Chantal en samen hebben wij twee zoontjes (2013 en 2016). Oprichter en eigenaar van Papa's wereld.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • Gebarentaal is verdraaid handig. Maarten en Chantal leerde ons de gebarentaal en ook via DVD. Het is leuk om met Liam deze gebarentaal te doen. We kunnen Liam nu ook beter begrijpen terwijl het gebaar doen én het woord zeggen. Nu gaat het bijna vanzelf.
    Leuk om te doen. En dan met gebaren liedjes zingen. We zijn een trotse opa en oma.