Glutenvrije Guusje, vrolijk boek over een meisje met coeliakie

glutenvrije guusje, coeliakie, review, kinderboek, de vier windstreken

Guusje heeft coeliakie, ze kan geen gluten eten anders vallen ze haar darmen aan. Dan wordt ze ziek, krijgt buikpijn en moet overgeven. Zelfs het kleinste kruimeltje waarin gluten zitten is al te veel voor haar. Guusje is de hoofdpersoon uit het boek Glutenvrije Guusje dat afgelopen jaar uitkwam bij uitgeverij De Vier Windstreken. Ze gaat de strijd aan tegen de gluten op een bijzondere manier. Papa’s wereld kreeg het boek opgestuurd om er een mening over te vormen. Lees snel verder om meer te weten te komen over het verhaal en wat wij ervan vinden.

Eenzaam door coeliakie

Zodra je te maken krijgt met coeliakie verandert je leven ingrijpend. Je mag een heleboel dingen niet meer eten en moet uitkijken met de dingen die je wel mag eten. Deze kunnen namelijk besmet zijn met gluten doordat anderen niet netjes met het eten omgaan of het op de verkeerde manier bereiden. Guusje krijgt te horen dat ze coeliakie heeft en mag daardoor geen gluut meer binnenkrijgen, anders wordt ze ziek. De kinderfeestjes waar ze komt zijn ineens niet leuk meer. Van de taart mag ze niet meer snoepen en de andere kinderen pakken het fruit dat ze wel mag eten vast met handen vol koekkruimels. Ze durft er niets van te zeggen omdat ze denkt dat anderen haar een zeurpiet vinden. Uiteindelijk zijn feestjes zo erg niet leuk meer dat ze besluit om maar niet meer te gaan.

Dieren redden van verkeerd voedsel

Voor zichzelf opkomen durft Guusje niet. In plaats daarvan besluit ze dieren te helpen. Ze heeft namelijk ontdekt dat veel dieren ook geen gluten mogen eten. Zo is brood helemaal niet goed voor eenden en een donut geen geschikte traktatie voor een eekhoorn. Beschermd door een helm, regenjas en paraplu roept ze mensen tot de orde en verteld ze wat de dieren wel mogen eten. Zo helpt ze een heleboel dieren en leert de mensen iets nieuws.

Opkomen voor jezelf

Voor een ander opkomen is vaak makkelijker dan opkomen voor jezelf. Je wilt niet zielig gevonden worden of worden gezien als ‘zwak’ doordat je een ziekte hebt. Wat zullen anderen wel niet van je denken… Nadat Guusje voor de dieren opgekomen is, voelt ze zich een stuk sterker en durft voor zichzelf op te staan. Bij het eerstvolgende feestje neemt de informatiebordjes mee en prikt die in alle etenswaren op tafel. Dit vormt voor anderen een ingang om het gesprek aan te gaan over het hoe en waarom.

glutenvrije guusje, kinderboek, coeliakie

Boekinformatie Glutenvrije Guusje

Titel: Glutenvrije Guusje
Oorspronkelijke titel: Violet and the Crumbs. A Gluten-Free Adventure
Schrijver: Abigail Reyner
Illustraties: Molly Ruttan
Vertaling: Maria van Donkelaar
Met medewerking van: Nederlandse Coeliakie Vereniging
Uitgeverij NL: De Vier Windstreken
Eerste uitgave: juli 2022

Begrip voor coeliakie begint met voorlichting

Het boek ‘Glutenvrije Guusje’ geeft kinderen met coeliakie op een makkelijk manier de mogelijkheid om met andere kinderen en volwassenen het gesprek aan te gaan. Wat is er met hun lichaam aan de hand en waarom wordt het kind ziek van verkeerd voedsel. Op een luchtige manier wordt het verhaal verteld waarbij de hoofdpersoon totaal niet zielig is en zelfs als een held wordt neergezet. Als anderen weten wat er met je aan de hand is en hoe ze jou kunnen helpen om ook een fijn feestje te hebben, kunnen ze daar rekening mee houden.

Aanrader voor kinderen en volwassenen met coeliakie

In dit boek wordt er niet alleen verteld wat je niet mag eten als je geen gluten mag, maar worden er ook allerlei alternatieven genoemd op een aparte informatiepagina voorzien van illustraties. Er wordt zelfs verteld waarom sommige alternatieven niet altijd de juiste oplossing zijn, bijvoorbeeld door de mogelijkheid van kruisbesmetting met andere gewassen. Schoolgaande kinderen met coeliakie kunnen dit boek laten lezen door hun klasgenoten zodat ze op een speelse wijze kennis maken met deze erfelijke auto-immuunziekte. Zelfs ik als papa, met coeliakie, heb het boek laten lezen aan mijn kinderen. Ze wisten gelukkig al wat de ziekte inhoudt en dat papa veel dingen niet mag eten. Dit boek helpt om het op een wat speelsere manier uit te leggen dan wanneer je als volwassene dat misschien wat zakelijker zou doen. Ze hebben het boek ook aan wat vriendjes laten zien, want ook bij hun op school zitten enkele kinderen die geen gluten mogen eten. Krijg je te maken met coeliakie, pak dit boek er dan eens bij en leer op eenvoudige wijze waar je mee te maken hebt.

Meer boeken voor kinderen met coeliakie en glutenintolerantie

Coeliakie, glutenintolerantie en glutenallergie worden vaak door elkaar gebruikt al zijn ze absoluut niet hetzelfde. Glutenallergie bestaat eigenlijk helemaal niet coeliakie en intolerantie zijn niet hetzelfde. Bij een intolerantie kun je nog een klein beetje verdragen van gluten als je dit eet, bij coeliakie is zelfs één gluut al schadelijk. Meer hierover lees je in deze blog van glutenvrij.nl.

Wil je lekkere glutenvrije recepten voor kinderen maken, kijk dan eens in de volgende kookboeken: