Voor de honderdduizendste keer kijkt hij naar hetzelfde filmpje. Vanuit de keuken weet ik precies welke. Inmiddels kan ik de teksten haast dromen. Zelf ben ik er inmiddels wel op uitgekeken, maar de herhaling kan hem niks schelen. Het grappige is dat hij me telkens komt vertellen wat hij gezien heeft en wat er allemaal in het filmpje gebeurd is.
Tip: veel herhaling is goed
Jonge kinderen houden van herhaling, omdat steeds weer nieuwe media te veel aandacht en energie vragen. Dat zit het leren in de weg. Door herhaling leert je kind de structuur van een verhaal herkennen en zal hij steeds weer nieuwe dingen ontdekken. Dat geeft een gevoel van veiligheid en controle. Ook maakt herhaling het makkelijker dingen te herkennen in de echte wereld, zoals een trein of vlieger. Dus nog een keer? Natuurlijk!
Als we vragen welk filmpje hij wil kijken is het eigenlijk bijna altijd hetzelfde antwoord, Lego Ninjago. Nadat de hele reeks aan uitzendingen voorbij is, dan begint het gewoon weer van voren af aan. Hij weet inmiddels precies welke ninja in welke verandert en welke wapens daarbij horen. Hij weet dat de slechterik eerst goed was en toen slecht en toen toch weer goed of was het nou weer slecht? Yup, ik ben het spoor bijster, maar hij weet het precies. Achter op de fiets richting school probeert hij het me regelmatig uit te leggen. Verbazend is het met hoeveel details hij op de proppen komt.
Tip: kies herkenbaar materiaal dat aansluit
Het is voor jonge kinderen makkelijker om media te begrijpen als ze de dingen uit een boekje of op het scherm kunnen herkennen in de echte wereld.
Lego is echt zo herkenbaar. Met een klein beetje fantasie bouw je zo een auto of een huis. De poppetjes zelf hebben een simpel lijfje waarbij de belangrijkste delen van een lichaam te zien zijn. De hoofdjes laten tegenwoordig allemaal een emotie zien, sterker nog, heel veel hoofdjes laten tegenwoordig twee emoties zien door aan beide kanten van het hoofdje een bedrukking te plaatsen. Doordat hij zag dat ik met Lego speelde, ging hij mij nadoen. Sindsdien is ook zijn liefde voor Lego gegroeid. Dat uitte zich uiteindelijk ook in het kijken van filmpjes op de tv en op de telefoon. Lego Ninjago, Lego City, Lego Batman en de andere superhelden. Het grappige is, dat ondanks dat er wel wat geweld in voorkomt, het voor ons toelaatbaar is, terwijl dat bij ‘gewone’ tekenfilmpjes niet zo is. Met zijn Lego-poppetjes zie ik hem stukken naspelen uit de televisieserie of maakt hij er eigen varianten van met de meest fantastische en onbegrijpelijke verhalen. De digitale media ondersteunen en inspireren dus zijn spel met speelgoed. Datzelfde zie ik ook als hij bijvoorbeeld een Paw Patrol poppetje in handen heeft. Zelfs als het speelgoed niet eens in de buurt is, speelt hij deze fantasie. Dan is zijn broertje ineens een van de ninja’s en moeten ze samen op missie. Zelf is hij dan natuurlijk zijn favoriete ninja Lloyd.
Even uit de Lego-wereld stappen, want als het om apps gaat op de telefoon is het niet alleen maar daarop gebaseerd. Op de kindertelefoon staan enkele spelletjes die hij in de echte wereld ook leuk vindt. Tekenen op een leeg ‘vel’ of het maken van een legpuzzel. In de auto zijn dat dingen die niet altijd even handig zijn. Zo kan hij toch de dingen doen die hij graag wil als het materiaal niet aanwezig is. Ook handig als je heel lang in de wachtrij van een attractie moet staan. Je sleept immers geen hele rugzak vol speelgoed overal mee naartoe.
De hele dag door?
Nee natuurlijk niet. Als het maar even kan gewoon lekker buiten laten spelen of met de Lego blokjes. Tot nu toe gaan de mediamomenten een beetje op gevoel, geen specifieke schermtijd restricties. Soms hebben we gewoon eens een pyjamadagje waarbij we onder een deken op de bank met een bak vol popcorn films kijken. De telefoon en de televisie zijn vaak de rustmomenten, rond etenstijd of als hij net terugkomt uit school bijvoorbeeld. De momenten zijn dus verspreid over de hele dag. Wat er die dag ook gezien wordt of hoeveel er gekeken en gespeeld is, de dag sluiten we altijd af met een verhaaltje uit een voorleesboek.
Media Ukkie Dagen
Deze week, 6 t/m 13 april, zijn er de Media Ukkie Dagen. Onze kinderen weten hun weg in de digitale wereld razendsnel te vinden. Sneller dan we zelf in de gaten hebben. Dreumesen, peuters en kleuters swipen zo naar hun favoriete filmpjes en apps. Maar, mediavaardig maakt nog niet mediawijs. Dit jaar staan de Media Ukkie Dagen 2018 in het teken van mediawijsheid van jonge kinderen met het thema: ‘Dreumesen, peuters en kleuters mediawijs?’. De Media Ukkie Dagen zijn een initiatief van Mediawijzer.net. Tijdens deze week wordt ouders handreikingen gegeven over hoe om te gaan met (social) media gebruik van hun kinderen.
In de komende week zal ik in dit kader meerdere blogs schrijven. Deze zullen gebaseerd zijn op eigen ervaringen en op de verschillende tips uit het Digi-ABCD en de MediaDiamant.