De Grote Slijmfilm: vlogger versus speelgoedbaas

De grote slijmfilm met Bibi

Slijm, is dat onderwerp interessant genoeg om daar een hele film over te maken? Met ‘De Grote Slijmfilm’ beantwoordden Indy en haar vriendin Olivia deze vraag met volmondig ‘JA’. Hun enthousiasme over dit onderwerp druipt met slijmerige slierten van deze vrolijke, over-the-top film af.

Slijm nog steeds een rage

Indy, gespeeld door YouTube-ster Bibi, is een 10-jarige spring-in-het-veld wiens leven draait om het maken van slijm. Ik bekeek samen met mijn gezin deze film waaronder mijn 8-jarige dochter en 6-jarige zoon, die regelmatig zelf slijm maken en er nog vaak mee spelen. Toen ik mijn dochter vroeg of de slijm-rage eigenlijk niet al over was, keek ze mij raar aan. Nee dus, slijm is nog steeds hot!

Het verhaal van De Grote Slijmfilm

Indy wil een slijmmaak-challenge winnen samen met haar beste vriendin Olivia, gespeeld door Rómeycia Valentijn (winnaar van de Jeugdjournaalwedstrijd 2019). Hiervoor hoeven ze alleen het meest originele soort slijm te maken en de vlog op YouTube te zetten. Kat in het bakkie, toch? Alles lijkt voorspoedig te gaan totdat speelgoedmagnaat Dominicus Duff, gespeeld door Géza Weisz, roet in het slijm gooit. Duff denkt alleen maar aan zo veel mogelijk geld verdienen. Daarom probeert hij al het slijm van heel Nederland te verbieden om zodoende meer van zijn eigen speelgoed te verkopen. Indy gaat daarom de strijd aan tegen het grote onrecht van de snode speelgoedbaas. Zal ze die strijd gaan winnen?

De Grote Slijmfilm trailer

Interessante vloggers

De film dendert in het begin als een roze glittertrein over het beeldscherm. Ik zie mijn kinderen geboeid kijken en regelmatig hebben ze een grote glimlach op hun gezicht. De kleuren van het decor en de kleding spatten van het doek en de liedjes spatten vrolijk mee. Persoonlijk vond ik het als nukkige ouder soms wat (te) overdreven, maar ik begrijp goed dat kinderen hier vrolijk van worden. Ook was het voor mij duidelijk dat Indy een voorliefde voor vloggen had, en haar leven hierdoor een beetje bepaald werd. Voor mij hoeft dat niet persé omdat ik geen vloggers volg, maar mijn kinderen vinden dat maar wat interessant.

Faker is kampioen valsspelen

Wanneer de ware aard van de ‘bozerik’ Dominicus Duff (dat lachje!) duidelijk wordt, blijkt de film toch wat spannend te worden. Mijn kinderen kunnen slecht tegen onrecht en deze ‘faker’, zoals hij spottend door Indy genoemd wordt, blijkt de ware kampioen valsspelen te zijn. Tijdens de film hoopten mijn jonge kijkbuiskinderen toch maar dat die gemene spelletjes niet beloond werden. De personage Duff is ook weer over-the-top, wat soms mijn aandacht afleidde. Voor kinderen is deze manier van acteren wel heel duidelijk, hij is de gestoorde en gemene opperbaas die verslagen moet worden.

Prima rolverdeling

De acteerprestaties van de acteurs is over het algemeen dik in orde, hoewel soms wat duidelijker gesproken had kunnen worden (gearticuleerd). Bibi heeft beperkte acteerervaring, maar wat mij betreft is zij de grote ster. Vrolijk en grappig huppelt ze door de film, wat erg aanstekelijk werkt.  Rómeycia Valentijn had een lastige rol met veel intellectueel taalgebruik, maar zij sloeg zich er prima doorheen.

Zien?

Conclusie, het is geen film met complexe karakters en moeilijke plot-wisselingen, maar een recht-toe-recht-aan verhaal met dikke, vette, slijmerige fun. Kijken dus. En als je niet happy de bioscoop uitkomt? Dan ben je duidelijk een faker!

Cast ‘De Grote Slijmfilm’

Cast de grote slijmfilm

Een speelfilm kan niet zonder acteurs, dus ook De Grote Slijmfilm niet. Dankzij IMDb staat hier de voltallige castlijst met hun rollen.