Winactie: Cartoon Network start campagne tegen e-waste voor kinderen.

e-waste bewustwording bij kinderen door campagne Cartoon Network

Wist je dat er elke dag enorm veel elektronisch speelgoed wordt weggegooid? Dagelijks wordt er door kinderen en hun ouders autoracebanen, elektrische treinen, muziekspeelgoed, pratende poppen, drones, enz. de prullenbak ingegooid. E-waste noem je dat, elektronisch afval. Jaarlijks worden er 7,3 miljard items elektronisch speelgoed weggegooid. Dat is gemiddeld één per persoon op aarde! Dit is iets waar we ons allemaal niet zo bewust van zijn. Daarom heeft Cartoon Network speciaal voor kinderen een campagne opgezet voor meer bewustwording. Lees meer over E-waste en over hergebruik van materialen. In samenwerking met Cartoon Network en Trust hebben we een mooie winactie opgezet waarbij de prijs is gemaakt van 85% gerecycled plastic.

E-waste is snelst groeiende klimaatbedreiging

Volgens de VN is elektronisch afval (e-waste) de snelst groeiende afvalstroom ter wereld. Onder e-waste vallen producten als mobiele telefoons, laptops, mp3-spelers, stekkers, batterijen en ook elektronisch speelgoed. Verwacht wordt dat er in 2030 rond de 82 miljoen ton per jaar aan e-waste wordt weggegooid. Een zorgelijke zaak waar echt iets aan gedaan moet worden. Net zoals zoveel problemen start de oplossing bij goede informatie en bewustwording. Zowel bij volwassenen als bij kinderen. Cartoon Network is samen met Envision Racing (raceteam dat wereldkampioen is) een campagne gestart om kinderen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika te informeren en te laten helpen bij het oplossen van het e-waste probleem.

Onderzoek e-waste onder kinderen

Uit een onderzoek van Cartoon Network bleek dat 70% van de kinderen van 6-11 jaar in de EMEA-regio nog nooit van e-waste had gehoord, het wel kent maar niet zeker weet wat het betekent, of er geen idee van had. Resultaten van het onderzoek* tonen het volgende aan:

  • De meerderheid van de kinderen van 6-11 jaar geeft aan van e-waste te hebben gehoord, maar in werkelijkheid weten slechts weinigen (30%) wat het betekent.
  • Kinderen in Polen (47%), Turkije (37%) en Zuid-Afrika (28%) zijn vaker bekend met e-waste dan hun leeftijdsgenoten in het Verenigd Koninkrijk (19%) en Frankrijk (17%). Poolse kinderen (81%) koppelen e-waste opmerkelijk vaker aan de juiste definitie dan in andere landen; het Verenigd Koninkrijk (26%) en Frankrijk (19%) scoren lager.
  • De meeste kinderen (87%) hebben ten minste één e-waste-item thuis, waarbij kinderspeelgoed, koptelefoons en tablets tot de top 3 behoren.
  • Veel kinderen geven aan dat ze e-waste-items thuis bewaren of weggooien in plaats van inleveren voor recycling.

*Bron: EMEA Kids Insights, primair onderzoek uitgevoerd op het Quantilope-platform, augustus ’23; steekproefgrootte n=1.500, Doelgroep: Kinderen van 6-11 jaar; Markten: VK, Zuid-Afrika, Frankrijk, Turkije & Polen.

Bewustwording met Climate Champions uitdagingen

Cartoon Network is van mening dat als je kinderen goed informeert en uitdaagt om in actie te komen, dat je dan het e-waste probleem kunt aanpakken. Met het inzetten van alle Cartoon Network platforms en door gebruik te maken van de technische recycling kennis van Envision Racing, probeert de kinderzender het probleem van elektronisch afval onder de aandacht te brengen. De e-waste campagne is gericht op bewustwording en begrip door middel van nieuwe, leuke, herkenbare en inspirerende content die is ontworpen te stimuleren om actie te nemen door middel van uitdagingen op de Cartoon Network Climate Champions website en app. Deze bevatten nieuwe e-waste uitdagingen, nieuwe feiten en trivia over e-waste, nieuwe quizzen, nieuwe stemkaarten en nieuwe video’s waarin echte kinderen praten over het probleem van elektronisch afval.

Een van de vele beschikbare e-waste uitdagingen is de ‘Device Rescue Mission’, waarin kinderen hun huis controleren op oude elektronische apparaten die gerecycled kunnen worden, de ‘No Crossed Wires’-uitdaging, waarin ze voor hun opladers moeten zorgen om schade door draadwarboel te voorkomen, en de ‘Phone Numbers!’-uitdaging, waarin kinderen het aantal mobiele telefoons in hun huis tellen, inclusief ongebruikte. 

Het Climate Champions initiatief van Cartoon Network stimuleert jongeren en inspireert hen om actie te ondernemen en het milieu te helpen. Kinderen van 6-12 jaar kunnen Climate Champions worden door dagelijkse uitdagingen aan te gaan en samen een belangrijk verschil te maken. De samenwerking met Envision Racing, het raceteam dat wereldkampioen is, onderstreept de inzet van Cartoon Network om jonge geesten te onderwijzen.

Cartoon Network breidt het Climate Champions initiatief verder uit door het te integreren in Cartoon Network Game On! Door middel van gamification in Roblox worden uitdagingen met betrekking tot e-waste beschikbaar gemaakt in de Metaverse. Zoals eerder aangekondigd, lanceerden Cartoon Network en Envision Racing een Climate E-Racers mini-game, waarmee spelers tegen elkaar kunnen racen in voertuigen die zijn aangepast met e-waste verzameld in het spel, terwijl ze Climate Champions uitdagingen voltooien. De integratie van de e-waste Climate Challenges zorgt ervoor dat deze belangrijke boodschap kinderen bereikt tijdens hun speeltijd. Climate E-Racers is in mei gelanceerd en heeft al 1 miljoen bezoeken gehad.

Als onderdeel van Envision Racing’s Race Against Climate Change programma, heeft het team al lange tijd als doel fans enthousiast te maken om de planeet te helpen redden, met de groeiende uitdaging van e-waste als recent aandachtspunt. In 2023 onthulde het team de eerste volledig bestuurbare raceauto ter wereld die volledig is gemaakt van e-waste om het groeiende wereldwijde probleem te benadrukken.

Ondersteuning campagne met filmpjes

De nieuwe e-waste video content van Cartoon Network Climate Champions zal worden uitgezonden op het Cartoon Network kanaal en bevat een “Gids voor E-waste” video die uitlegt wat e-waste is, waarom het een belangrijk probleem is en de basisprincipes van hoe we kunnen helpen dit aan te pakken. Cartoon Network zal ook e-waste promo’s uitzenden, waarin de problemen rond e-waste worden uitgelegd, met een oproep tot actie over hoe kinderen kunnen helpen het probleem aan te pakken. Bovendien volgen er ook wekelijks uploads op de sociale en YouTube-kanalen om het bereik te vergroten en belangrijke e-waste boodschappen over te brengen.

Trust verduurzaamt zijn elektronische producten

Trust is een producent van digitale accessoires zoals computermuizen, headsets, toetsenborden, webcams en ga zo maar door. Deze producten bevatten veel plastic. Trust zet zich al jaren in voor verduurzaming en produceert alleen nog maar nieuwe producten van gedeeltelijk gerecycled materiaal. Een goed voorbeeld is de Fayzo headset, die bestaat uit 85% gerecycled plastic. Daarbij onderstreept Trust het belang van bewustwording van E-Waste bij kinderen.

Op Papa’s wereld testten we al eerder de Trust Forta Gaming Headset en de Trust Lyra draadloze muis en toetsenbord die grotendeels bestaan uit gerecycled materiaal. Dat werkt toch een stuk lekkerder wetende dat jouw gadgets een stuk duurzamer zijn.

Winactie: Win een Fayzo gaming headset van 85% gerecycled plastic

Net als Cartoon Network en Trust, vindt Papa’s wereld het enorm belangrijk dat we goed nadenken over het gebruik van materialen. Recycling staat in ons huishouden, net zoals bij Trust, goed op de agenda. We vinden het dan ook fijn om in samenwerking met Cartoon Network en Trust een bewuste winactie op te zetten.

Win een Trust Fayo gaming headset

Trust werkt al jaren aan het verduurzamen van hun producten en daarom geeft Cartoon Network speciaal in samenwerking met Trust de Fayzo gaming headset weg, een gaming headset van 85% gerecycled plastic.

“Als je gamet met de Trust Fayzo doe je dat voor jezelf en voor de planeet. Met een milieuvriendelijk design van 85% gerecycled plastic zorgt deze headset dat je gamet met kraakhelder geluid én een goed geweten.” – Trust

Niet 1 maar 2!

Papa’s wereld mag niet één, maar twee van deze enorm gave headsets weggeven. Zo maak je kans op een Trust Fayzo gaming headset:

  • Laat een bericht achter onder deze blog dat je mee doet. Enkel reacties die hieronder staan dingen mee tijdens de verloting. Vertel in dat bericht waarom jij juist deze headset wilt winnen.
  • Een reactie achterlaten of de actiepost delen op het Facebook- en/of Instagram van Papa’s wereld bericht geldt als een extra kans.
  • Meedoen kan tot zaterdag 03 augustus 2024 – 20:00 uur. Reacties na deze tijd worden uitgesloten van deelname.
  • Bij winst ontvang je via Papa’s wereld een mail met daarin de instructies voor het ontvangen van je prijs.

Voordat je meedoet, lees even de voorwaarden van Papa’s wereld winacties. Bij het invullen van een deelname, ga je hiermee akkoord.

Winnaar

De tijd om deel te nemen is voorbij. Er is contact opgenomen met de winnaar.
Mocht de winnaar niet binnen een week reageren, dan zal een nieuwe winnaar uitgekozen worden.


Dit artikel bevat teksten uit een persbericht en redactionele aanvullingen van Papa’s wereld.

Schrijver: Papa's wereld

Leave a Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *