Houd Super Mario in evenwicht op de Shaky Tower

super mario, epoch, shaky tower, spelletje

Het hele huis was al een tijdje in spanning, want Liam had voor zijn verjaardag een Nintendo Switch gevraagd. Hij wilde zelf zijn spaarcentjes erbij doen en aan iedereen vroeg hij een bijdrage in plaats van andere cadeautjes. Het is hem gelukt en daardoor wordt er weer aardig gespeeld. De hele tijd schermtijd is natuurlijk niet goed, dus vonden we een oplossing bij een aantal offline Super Mario bordspellen. De komende tijd gaan we er maar liefst vier spelen en beoordelen. De eerste is de Super Mario Blow Up Shaky Tower.

De wiebeltoren in een nieuw jasje

Het concept van Super Mario Blow Up Shaky Tower is niet nieuw. We kennen allemaal de bekende Toren van Pisa. Je weet wel, die gele toren met gekleurde randjes en blauwe poppetjes. Een klassieker in de spelletjeswereld. Trillende handjes die poppetjes op de toren plaatsen, hopend dat deze niet omvalt door een verkeerd geplaatst gewicht. De Shaky Tower is een leuke variant hierop, maar heeft wel iets extra’s erbij. Bovenop de toren ligt een grote bal met de kop van Bowser er op. Deze ligt op een klein platformpje dat met de toren meebeweegt. Iets teveel beweging en de bal valt in de toren en lanceert daarmee de poppetjes die op de toren staan. Eén verkeerde wiebel en Mario vliegt door de lucht met Luigi erachteraan.

Simpel opbouwen voor uren speelplezier

De Shaky Tower bestaat uit een aantal onderdelen die je in elkaar moet zetten voordat je kunt spelen. Het spreekt haast voor zich hoe dit werkt, maar er zit een fotobeschrijving in de doos die uitleg geeft mocht je er zelf niet uitkomen. Heb je de onderdelen op de juiste manier vastgezet, dan kan het spelen beginnen. Heb je een beetje een vaste hand, dan kan een potje lang duren, maar bij trillende vingers wordt het al snel lastiger. Voordat je gaat spelen moet je wel even controleren of de ondergrond waarop je speelt wel gelijk is en niet afloopt, anders helt de toren al vooraf een tikje over.

Spelregels Super Mario Blow Up Shaky Tower

• Werp de dobbelsteen en plaats evenveel poppetjes op de planken die uit de toren steken als het getal dat je gooit. (Als een eerder geplaatst poppetje valt terwijl de bal blijft liggen, zet het gevallen poppetje dan terug op de plaats waar het stond en ga verder met het spel.)
  • Herhaal stap 2 tot op alle planken een poppetje staat. De speler die daarna aan de beurt is, moet evenveel poppetjes van de planken weghalen als het geval dat hij gooit.
  • Ga door met het neerzetten en weghalen van de poppetjes zoals beschreven bij stap 2 en 3. De speler die de toren zo erg laat wiebelen dat de bal valt en alle poppetjes van de planken vliegen, verliest het spel.

Zoals je kunt zien bevalt dit spel onze jongens wel. Het is nog goed oefenen met het neerzetten van de speelfiguren, maar ze worden al steeds beter in het spelletje. Vinden ze de originele toren een beetje saai, van deze kunnen ze geen genoeg krijgen.

Offline Super Mario spelen

Het leuke van dit spel is dat je ook met Mario en vrienden kunt spelen als je niet achter de computer zit. De poppetjes kunnen de kinderen trouwens ook gebruiken als speelfiguren. Onze jongste heeft ze ook al gebruikt in zijn poppenhuis en de broertjes spelen samen scènes uit de spellen na. Wat dat betreft hebben ze mazzel dat we van Epoch meerdere spellen kregen om te testen en dat ze daarom meerdere poppetjes hebben om mee te spelen.

Nog meer Super Mario balanceer spellen

Na de Shaky Tower op zoek naar nog meer Super Mario balanceer spellen? In het assortiment zitten nog drie Balancing Games met elk een eigen thema. De moeilijkheidsgraad is een stuk lager en deze kun je dan ook gebruiken als instapspel voor de balanceertoren. In tegenstelling tot de toren, heeft een Balancing Game geen opbouwtijd. Het hele platform is speelklaar. De beschikbare thema’s zijn:

Super Mario – Balancing Game Ground Stage
Super Mario – Balancing Game Castle Stage
Super Mario – Balancing Game Underground Stage

Meer plezier door het Link System

Speel Super Mario Blow Up Shaky Tower vaker en weet je inmiddels wel hoe je de poppetjes neer moet zetten, dan kun je de moeilijkheidsgraad veranderden. In de andere Super Mario spellen van Epoch zitten namelijk andere poppetjes. Door het Link System, oftewel dezelfde ondergrondjes en maten van de figuurtjes, zijn de speelfiguren onderling uit te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld een spelletje doen met enkel de slechteriken of met allerlei verschillende Mario’s. Ondanks dat er in elke set een Mario te vinden is, geen enkele is hetzelfde. Een andere outfit of houding maakt het een nieuw collectors item om mee te spelen. Heb je meerdere spellen in huis uit deze serie, dan kun je blijven combineren.

De andere spelletjes bekijken doe je op het EPOCH: Super Mario Toys Channel.

Welk Super Mario spel speel jij?

Ben jij ook zo gek van de Super Mario spellen op de Nintendo consoles? Welk deel speel jij het liefst? Is een bordspel van Super Mario voor jou aantrekkelijk om te spelen of zie je het eerder als een verzamelstuk? Of ga je toch liever voor een van de Super Mario LEGO sets?