Super Mario Airhockey review

mario, super mario, nintendo, epoch, luigi, airhockey

Na balanceren is het tijd voor een andere uitdaging in de spellen van Super Mario. Hoe snel ben jij en hoe goed is je reactievermogen? Weet jij jouw tegenstander te verrassen met onverwachtse bewegingen en houd je jouw eigen goal schoon? Je test jouw vaardigheden op je eigen airhockey tafelmodel geheel in stijl van de Italiaanse loodgieters uit de stal van Nintendo. Wij testten de Super Mario Airhockey en ik vertel je er alles over.

Air hockey altijd een grote arcade hit

Loop je ergens een speelhal of een kantine in en je weet dat er een airhockey tafel staat, dan kun je er al bijna vanuit gaan dat er iemand aan het spelen is. Het spelletje kan altijd wel rekenen op wat publiek dat met de ogen heen en weer flitst om het supersnelle schijfje proberen te volgen. Als je dan eindelijk aan de beurt bent is het een kwestie van hand-oog coördinatie om je tegenstander te slim af te zijn en soms is het ook gewoon mazzel hebben. Dit tafelspel kun je gewoon niet spelen zonder fanatiek te worden.

Airhockey tafel voor thuis

Altijd de beschikking willen hebben tot fanatiek een potje kan door een airhockey tafel in huis neer te zetten. Al besef ik me dat zo’n grote luchttafel niet bij iedereen in de woonkamer kan staan. De oplossing is dan ook een airhockey tafelmodel. Nog leuker is er eentje met daarop een print van een van je favoriete karakters zoals Mario uit de bekende Nintendo Super Mario reeks. Samen met zijn broer Luigi is hij het boegbeeld van de EPOCH Super Mario Airhockey. Met deze kleine variant van het populaire spel kun je uren zoet zijn, want het is een twee-in-een spel.

Wat zit er in de doos?

Omdat je meerdere spellen met deze airhockey tafel kunt spelen, bevat de doos meerdere onderdelen. Airhockey accessoires voor een klassiek spelletje en voor een leuke variant. De inhoud van de doos:

* Speelveld
* Twee klassieke goaltjes
* Twee goaltjes met plek voor speelfiguren
* Vier airhockey pods in twee maten en kleuren
* Twee keer drie pucks met verschillende vormen
* Twee keer een overspanning voor het veld
* Zes speelfiguren in de vorm van een pion
* Zes verschillende speelfiguren uit de Super Mario reeks:
Mario, Luigi, Yoshi, gele Toad, rode Toad, Goomba, Boo
* Stickervel met afbeeldingen voor de pucks, pionnen en de overspanning.
* Let op! Batterijen niet inbegrepen!

Eén airhockey tafel, twee spellen

Bij een klassieke airhockey tafel speel je slechts één spel en dat blijf je herhalen tot je niet meer kunt of totdat je door andere spelers aan de kant geduwd wordt omdat zij ook wel eens een keer aan de beurt willen komen. De Super Mario Airhockey heeft echt volgens de fabrikant twee verschillende spellen waarvan dit de spelregels zijn (wel even door mij herschreven en aangevuld):

Airhockey Challenge

Klassiek airhockey
Spel voor 2 tot 4 spelers

* Plaats de klassieke doeltjes en elke speler kiest zijn kant.
* Plaats de puck in het midden en zet de tafel aan.
* Probeer de puck in het doel van de tegenstander te krijgen om een punt te maken. > Je mag met de pod niet over de middellijn heen.
* De speler met een doelpunt tegen mag de puck weer in het spel brengen.
* Houd de score bij aan de zijkant van het bord met de schuifjes. Degene die als eerste 15 punten scoort heeft gewonnen.

Raak een poppetje

Leuke spelvariant met de speelfiguren
Spel voor 1 speler

* Plaats de goaltjes met daarin plek voor de speelfiguren.
* Plaats drie speelfiguren in een goaltje, hierbij houd je dus één plek open.
* Probeer de poppetjes met een puck omver te schieten. Valt een poppetje om, dan scoor je een punt.
* Liggen alle drie de poppetjes om, dan mag je de poppetjes terugzetten om ze nog eens om te schieten.
* Je hebt 6 pucks om te gebruiken. Komen deze buiten het speelveld, dan mag je ze niet meer gebruiken.
* Heb je alle zes pucks gebruikt, dan eindigt het spel. Tel het aantal punten dat je gescoord hebt.

Papa’s wereld variant

Variant met de speelfiguren
Spel voor 2 tot 4 spelers

* Plaats vier speelfiguren in elk goaltje.
* Probeer de poppetjes van je tegenstander met een puck omver te schieten. Valt een poppetje om, dan scoor je een punt.
* Dit spel speel je met 1 puck. Wil je het spel moeilijker/chaotischer maken, dan breng je meerdere pucks in het spel.
* Heb je alle vier de speelfiguren van de tegenstander omver geschoten, dan win je het potje.

Videofragment: Papa’s wereld speelt Super Mario Airhockey

Speelfiguren uitruilen met het Link System

Wil je het spelletje ‘Raak een poppetje’ een keer spelen met andere karakters uit de Super Mario wereld? In de andere Super Mario spellen van Epoch zitten namelijk andere poppetjes. Door het Link System, oftewel dezelfde ondergrondjes en maten van de figuurtjes, zijn de speelfiguren onderling uit te wisselen. Zo kun je bijvoorbeeld een spelletje doen waarbij de slechteriken strijden met allerlei verschillende Mario’s. Ondanks dat er in elke set een Mario te vinden is, is geen enkel poppetje hetzelfde. Een andere outfit of houding maakt het een nieuw collectors item om mee te spelen. Heb je meerdere spellen in huis uit deze serie, dan kun je blijven combineren. Verzamel ze dus allemaal.

De andere spelletjes bekijken doe je op het EPOCH: Super Mario Toys Channel.

Super Mario Link System spellen

Speelgoed tafel alleen voor kinderen?

Een type air hockey tafel zoals die van Super Mario is geproduceerd als kinderspeelgoed, maar dat is het niet per se. Juist door het toevoegen van de Mario karakters is het een tof collectorsitem voor de Nintendo-liefhebber. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat veel Super Mario fans een spel als dit in hun verzameling willen hebben, maar ook om er met gelijkgestemden mee te spelen. Het is ook enorm geschikt voor op een studentenkamer om samen met vrienden een potje te spelen. Juist doordat de tafel niet zo groot is en makkelijk onder je bed geschoven kan worden, past het prima in de vaak kleinere studentenkamers. Om het helemaal af te maken eet je een heerlijke pizza erbij en maak je er een echte game avond van. Kortom, een echt partyspel!

Hoe werkt een airhockey tafel?

Om de airhockey puck (ofwel de schijf) over de airhockey tafel te laten bewegen met zo min mogelijk weerstand, wordt er door een compressor lucht door gaatjes in het tafelblad geblazen. De puck, die licht van gewicht is, kan zo deels op de lucht zweven en snelheid genereren. Afhankelijk van het formaat hockeytafel wordt de compressor van stroom voorzien door batterijen of via een stekker in het stopcontact.

Hoe werkt de EPOCH Super Mario Airhockey?

Om de compressor van deze airhockey tafel in werking te zetten, moet deze energie krijgen van twee C (LR14) 1.5V batterijen. Deze zitten niet bij de verpakking inbegrepen en zul je er los bij moeten kopen/bestellen. Bij het gebruik van alkaline batterijen is de gemiddelde speeltijd zo’n zes uur. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je het gebruikt. Tipje, speel je een langere tijd niet, haal de batterijen er dan uit totdat je het spel weer gaat gebruiken. Heb je de batterijen aan de onderkant van de tafel geplaatst en het schroefje weer dicht gedraaid, dan hoef je enkel de aan-uit knop aan de bovenkant om te zetten om te beginnen met spelen. Zodra de lucht begint te blazen en de goaltjes klaargezet zijn, kun je aan een potje beginnen. Extra tip, druk met de pods niet te hard op het speelvlak zodat deze niet naar beneden gedrukt wordt. Doe je dit te wel, dan heb je kans om tegen de compressor aan te komen met het speelvlak en hoor je een krassend geluid. Niet echt goed voor de levensduur van je airhockeytafel.

Speel jij wel eens airhockey?

Als je ergens een airhockey tafel ziet staan, ben jij dan ook zo’n type die altijd even gaat kijken of deze aanstaat en je een potje kunt spelen. Nog erger, je gaat één potje spelen en bent een uur later nog met de schijven aan het scoren?