Review Escape Room The Game: Puzzle Adventures – Secret of the Scientist

identity games escape room the game puzzle adventures review

Na de verschillende edities van Escape Room The Game, komt Identity Games met een geheel nieuwe variant. Geen enveloppen met opdrachten die een sleutelcombinatie vormen voor in de decoder, maar een combinatie met een legpuzzel. Raadsels ontcijferen om meer puzzelstukjes te verdienen die een volgende kamer vormen voor nog meer raadsels. Een escape room in de vorm van een legpuzzel. Een geniaal concept dat erom vroeg om gespeeld te worden. We dompelden ons onder in de huid van rechercheur en gingen op zoek naar het geheim van Secret of the Scientist.

Escape room in je eigen woonkamer

In de verschillende escape rooms die Nederland en België rijk zijn wordt je met vrienden opgesloten in een kamer, gebouw, boot, caravan of wat dan ook. Het doel is om zo snel mogelijk te ontsnappen door allerlei raadsels en puzzels op te lossen. Maak de juiste combinatie van lampjes door hendeltjes om te zetten, vind een tekening met uv-licht of haal een sleuteltje uit een labyrinth. Maak de juiste code voordat de tijd voorbij is en je wint het spel.

In de diverse Escape Room The Game spellen heeft Identity Games de populaire escape rooms de woonkamers ingebracht. Middels opdrachten die je in enveloppen vindt ga je op zoek naar de juiste oplossingen. Met de Chrono Decoder en een stel sleutels is het de bedoeling om het seintje te krijgen dat je de raadsels correct hebt opgelost. Vind de drie combinaties en je speelt het spel uit. Doordat bijna alle benodigdheden in het spel zitten, kun je het overal spelen waar je maar wilt. Een escape room die locatie onafhankelijk is. Hiermee kun je zelf de setting van het spel bepalen. Een escape met horrorthema in een donker bos geeft het een extra speelervaring.

Legpuzzel als escaperoom

Binnen de serie spellen heeft Identity Games een nieuwe variant ontwikkeld. Tijdens de corona lockdowns is heel Nederland aan het puzzelen geslagen en is er een recordaantal legpuzzels verkocht. In Escape Room The Game Puzzle Adventures combineert de spellenuitgever een escape room met een legpuzzel. Puzzelstukje voor puzzelstukje probeer je de geheimen te ontcijferen die leiden tot de grote oplossing. Door de toevoeging van een jigsaw puzzle heeft deze variant een extra speeldimensie gekregen. Je kunt het spel op tijd spelen waarbij je zo snel mogelijk ontsnapt of in puzzel modus waarbij je de rust neemt voor het in elkaar zetten van de stukjes en het oplossen van de verschillende opdrachten.

Escape Room The Game Puzzle Adventure inhoud

Het verhaal van Secret of the Scientist

Ergens aan de rand van het dorp gaat bij een groot oud huis onafgebroken een alarm af. Als beginnend wijkagent heb jij de opdracht gekregen om op onderzoek uit te gaan. In het huis tref je het lichaam van een vermoorde vrouw aan… Al snel doe je noodgedwongen nóg een schokkende ontdekking: de voordeur, evenals alle andere deuren in het huis, valt niet van binnenuit te openen. Je zit samen met een lijk opgesloten in een vreemd huis zonder deurklinken…
Bron: website Escape Room The Game

Vakje voor vakje, puzzel voor puzzel

De doos van het spel bevat zes vakjes die elk voorzien zijn van een vorm, symbool en kleur. Tijdens het inleidende verhaal wordt de eerste combinatie verklapt en weet je welke vakje als eerste geopend moet worden. Aan de binnenkant van het flapje staat het nieuwe hoofdstuk binnen het verhaal. Goed lezen, want hierin vind je al tips voor oplossingen in bij de raadsels die in dat vakje te vinden zijn. Elk vakje bevat een zakje met puzzelstukjes die samen een kamer vormen. Kleine krabbeltjes, posities van schilderijen en allerlei kleurcombinaties op de puzzelstukjes geven hints en helpen bij het oplossen van de raadsels die je vindt in het vakje.

Puzzelstukken op een draaischijf

Tijdens het oplossen van rekensommen, inzichtsvragen en determinatie verhaaltjes ontcijfer je en 4-delige codes die als puzzelstukken gevormd moeten worden op de Puzzel Decoder. Met de oplossing ontdek je een nieuwe kleur, vorm en symbool die gelijk staat aan één van de zes vakjes van de doos. Gefeliciteerd, je hebt de volgende puzzel met uitdagingen gevonden. De puzzle vormt de nieuwe kamer en kan aangesloten worden op de volgende. Met alle zes de kamers vorm je het complete huis en ontdek je de rest van het verhaal.

Wij speelden lekker relaxt

Voordat we begonnen met spelen, besloten Chantal en ik dat we de Puzzel Modus te doen. Geen tijdsdruk, maar relaxt naar de oplossing werken. Met twee kinderen in huis en weinig speeltijd tussen de bedrijven door, wilden we stukje voor stukje verder gaan. De puzzelstukjes rustig op hun plek leggen zonder tijdsdruk om vervolgens op ons gemak de uitdaging aangaan met de raadsels. In plaats van in één avond klaar zijn, verspreidden we het plezier over meerdere dagen. Juist doordat we de tijddruk niet hadden, hadden we nog meer plezier in het spel dan dat we gehad zouden hebben als we de timer aangezet zouden hebben.

Het spel zit ingenieus in elkaar en zorgt ervoor dat je elkaar constant uitdaagt om de puzzelkampioen naar boven te halen. Met ieder zijn eigen sterke punten, wisten we elkaar aan te vullen. Extra voordeel van geen tijdslimiet is dat we elkaar de oplossing rustig konden uitleggen en konden laten zien hoe we aan de uitkomst kwamen. Zo leerden we elkaar de manier van denken bij een uitdaging. Handig, want in de andere escaperoom spellen komen ze in een andere vorm weer terug. Binnen de Escape Room The Game spellen is Puzzle Adventures een absolute must om te spelen. We kunnen dan ook niet wachten totdat er een nieuw deel uitgebracht zal worden.

* Dit artikel zal nog aangevuld worden met meer beeldmateriaal van het spel. De huidig beschikbare foto’s zijn helaas niet scherp genomen en daardoor niet geschikt voor publicatie.