Keer op Keer Kids, dobbelen en dieren voeren

keer op keer kids, speelgoed van het jaar, spelletje

Het populaire spelletje Keer op Keer heeft een jonger broertje gekregen. Een editie speciaal voor de jongere spelers met leuke afbeeldingen. In deze variant wordt het iets makkelijker gemaakt, maar het basisprincipe blijft hetzelfde: dobbelen en kruizen zetten. Weet jij in dit spel de meeste dieren succesvol te voeren, dan ben je de winnaar. Keer op Keer Kids kreeg een prijs van de vakjury in de Speelgoed van het Jaar verkiezing. Lees snel meer over dit bijzondere dobbelspel.

Voer de meeste dieren van de dierentuin en win

In Keer op Keer Kids van 999 Games hebben de dierenverzorgers het te druk in de dierentuin doordat er heel veel bezoekers zijn. Ze hebben jou gevraagd om ze een handje te helpen met het voeren van de dieren. Dit doe je door te dobbelen met drie dobbelstenen met gekleurde vlakjes en een scherpe blik op je scoreformulier. Ben je aan het einde van het spel degene die de meeste dieren succesvol gevoerd heeft, dan ben je de winnaar.

Hoe speel je Keer op Keer Kids?

Degene die het laatste in een dierentuin geweest is, mag beginnen om als eerste met de dobbelstenen te rollen. Ben je als gezin samen geweest, dan is de speler die het laatste de uitgang verliet de startspeler. Rol de dobbelstenen en kies een kleur uit. Van die kleur kies je welk dier je de vakjes gaat aankruisen. Een verblijf (reeks aangesloten vakjes van dezelfde kleur/dier) met een ster mag je altijd kiezen als deze dezelfde kleur heeft als de door jou uitgekozen dobbelsteen. Kies je voor een verblijf zonder ster, dan moet deze aangesloten zijn op een eerder gedobbeld verblijf. Heb je van twee kleuren alle verblijven aangekruist, dan stopt het spel. Hierna begint het punten tellen.

Hoe verdien je punten in Keer op Keer Kids?

Het scoreformulier is opgedeeld in allerlei gekleurde vlakjes die verdeeld staan in kolommen. Krijg je als eerste een bepaalde kolom vol, dan mag je daar een cirkel omheen zetten, de andere spelers moeten die kolom afstrepen. Een cirkel staat voor een punt. Elke speler die een kolom vol krijgt, mag onderaan de emmers die er staan omcirkelen. Je verdient ook cirkels/punten door van een diersoort alle verblijven aan te kruisen. Aan het einde van een speelronde tel je alle cirkels en degene die er het meeste heeft weten te zetten is degene die de meeste dieren succesvol gevoerd heeft en dus de winnaar.

Inhoud van de doos

In het doosje van Keer op Keer Kids zit alles om het spel direct te kunnen spelen. Om een potje te starten hoef je geen bordstukken klaar te zetten of allerlei constructies te bouwen. Scheur een velletje van het scoreblok, pak een potlood en dobbelen maar.

Speelmateriaal
* 3 kleurendobbelstenen
* 1 scoreblok
* 4 potloodjes
* de spelregels

Mocht de punt van het potlood iets teveel gesleten zijn om te kunnen schrijven, dan kun je deze slijpen met een puntenslijper. Deze zit niet in de doos meegeleverd. Niet in huis? Hier kun je ze vinden.

Extra scoreblokken scoren

Na een flink aantal potjes is het blok met scoreformulieren helaas op. Gelukkig kun je het spel gewoon blijven spelen op de volgende manieren:
* Nieuwe scoreblokken aanschaffen
* Vooraf kleurenkopieën maken
* Een scorekaartje plastificeren en uitwisbaar invullen met Correctbook pennen.

Volwassen editie Keer op Keer

Naast Keer op Keer kids bestaan er al enkele varianten voor het hele gezin die net een tikkeltje moeilijker zijn en iets meer denkwerk vergen. De dierenplaatjes zitten hier niet in, dus het werkt een beetje anders. Kruis vakjes op je speelveld aan om zo snel mogelijk kolommen en gelijkgekleurde gebieden te vullen. Elke beurt kies je een gedobbelde kleur en een gedobbeld cijfer. Die combineer je, waardoor je aangrenzende vakjes van de gekozen kleur mag aankruisen. Maak steeds de juiste keuze en probeer de door de andere spelers gewenste combinatie weg te nemen. Je keuzemogelijkheden stijgen als je je speelveld verstandig uitbreidt. Naast punten voor complete kolommen krijg je ook een bonus als je alle vakjes van 1 kleur hebt aangekruist. Het spel is afgelopen als een speler 2 complete kleuren heeft aangekruist. Wie heeft de meeste punten?

‘2’ gaat verder waar Keer op Keer ophoudt. Nieuwe dobbelstenen en mogelijkheden zorgen voor nieuwe uitdagingen. Zo kan een speler in zijn beurt nu ook ervoor kiezen om de zevende dobbelsteen te kiezen. Met de bom kruis je bijvoorbeeld 4 vakjes waar dan ook af, en het hartje zorgt voor extra punten voor een voltooide kolom. Dobbelen maar!

Speelgoed van het Jaar verkiezing

Jaarlijks vindt de Speelgoed van het Jaar verkiezing plaats waarbij zowel een vakjury als het publiek mag stemmen op hun favoriete speelgoed of spel. In 2021 is de opzet ietwat veranderd. Voorheen selecteerde de jury enkele nominaties waarna het publiek mag stemmen. Sinds 2021 kiest de vakjury al enkele winnaars per categorie en mag het publiek daaruit zijn publiekswinnaar kiezen. Geomag heeft vakjury prijzen gekregen in de categorieën ‘6 & 7 jaar’ en ‘Duurzaam’.
Bekijk hier alle vakjury winnaars van 2021.

Stemmen op Keer op Keer Kids

Vind jij dat Keer op Keer Kids een publieksprijs verdient? Stemmen kan tot 25 oktober 2021 op de website van Speelgoed van het Jaar. Alle Publieksprijzen worden op 2 november bekendgemaakt. Breng jij je stem uit, dan maak je bij hen kans op verschillende prijzen.