De (aanstaande) vader wordt nogal vaak vergeten in de commercie en voorlichting. Op een Negenmaandenbeurs zie je de papa’s er een beetje achteraan bungelen, net als op de wat kleinere mamamarkten. Zo ook bij de Zaterdagmarkt voor Zwangeren in het CWZ te Nijmegen. Een tijd terug schreef ik daarover in deze blog en dit werd positief opgepikt door de organisatie. Zo positief dat ik er afgelopen week samen met Vital Daddy op de beurs stond.
Wat vooraf ging
Na de geschreven blog kwam ik op een vergadering van Vital Daddy. Hier kreeg ik te horen dat door mijn review van de Zaterdagmarkt contact was geweest vanuit het CWZ of Vital Daddy niet iets kon komen doen. Een paar weken later zat ik met Marius (oprichter Vita Daddy) op kantoor bij organisatrice Anita. Het plan werd opgepakt om vaders een koffieworkshop aan te bieden waarbij we meteen wat konden vertellen over het vaderschap. Er konden contacten gelegd worden met Douwe Egberts die de koffie kon leveren. Weer een paar weken zat er een mail in onze inboxen met een vriendelijke tekst en een uitnodiging voor een korte training. Dinsdag 19 januari stonden Sjako (Vital Daddy) en ik in Utrecht en werden we welkom geheten bij de bekende koffiebrander. Een presentatie, proeverij, rondleiding door de heritage, een broodje tussendoor en een wandeling door de fabriek zelf zorgden voor een mooie blik binnen het bedrijf. Met een paar bakken koffie achter de kiezen werden in de auto de plannen uitgewerkt voor de markt. Drie dagen lang bereidden we ons voor op wat ging komen, maakten promotiemateriaal en zorgden we voor een goed verhaal en een ludieke actie.
Vital Daddy en Papa’s wereld op de Zaterdagmarkt
Zaterdag 23 januari, al rond 9:00 uur stonden we met een bakkie koffie te wachten tot we onze kraam konden opbouwen. Helaas waren de verbouwingen in het ziekenhuis nog niet voltooid waardoor de markt verdeeld werd over twee verdiepingen. Met een plekje op de bovenverdieping kwamen we niet helemaal in de loop te staan waardoor we veel aanstaande vaders gemist hebben, maar zij die we wel spraken waren al snel enthousiast. Aan de marktkraam vertelden we ze waarom het zo belangrijk is dat vaders betrokken zijn bij hun kinderen. Niet alleen het geld op tafel leggen en op zondag het vlees snijden, maar spelen met je kind omdat je dat leuk vindt. Samen een kopje koffie zetten omdat je er allebei van leert, daar een intiem momentje van maken. Speciaal voor deze beurs schreef ik vorige week dan ook het verhaal ‘Papa koffie?‘.
De koffieworkshop werd door te weinig bekendheid helaas niet goed bezocht, volgende keer beter, maar het was een goede try-out gezien we slechts kort van te voren bij de fabriek waren geweest.
Wedstrijdje luierwisselen
Om het gesprek een beetje op gang te brengen en een leuke insteek te hebben, hadden we een luierwisselwedstrijd bedacht. De stilliggende pop maakte het natuurlijk een stuk makkelijker. Met een stopwatch in de hand werd gekeken welke vader het snelste was. Even zomaar dat ding eromheen kwakken was natuurlijk niet de bedoeling. Na een korte uitleg, waarbij ook het optillen van de billen vanuit de heupjes niet werd vergeten, mochten de nieuwbakken papa’s aan de slag. Stiekem waren het ook een stel mama’s die nog wat leerden. Helemaal voor niets deden ze het niet, want Douwe Egberts had drie goodiebags beschikbaar gesteld met koffie- en theeproducten. De winnaars zijn terug te vinden op de Facebookpagina.
Een mooie ervaring
Wat was het leuk om met aanstaande vaders te praten over wat er te wachten staat. Ze het gevoel geven dat ook zij er toe doen. Een ervaring die we gaan uitbouwen en verbeteren voor de volgende markt in het CWZ. Bedankt CWZ voor de uitnodiging, Douwe Egberts voor een leerzame rondleiding en Marius (& dochters) en Sjako voor een fijne samenwerking.
Weer mooi geschreven en leuk bedacht allemaal.
Hartstikke mooi initiatief! Thuis praten we hier ook regelmatig over hoe erg alles op moeders is gericht. En dat is zonde, want vaders zijn natuurlijk net zo belangrijk. Goed dat jullie hierin deze stap maakten, hopelijk volgen er meer!