Beste babymerken, hoort papa er ook nog bij?

babymerk, papa, vader, commercie, inclusiviteit

“Met dit matrasje heeft uw kind gegarandeerd een goede nachtrust, en mama ook.” “Dit zijn de beste luiers die een moeder voor haar kind kan kopen.” “Speciale korting voor moeder en kind.” De marketing van veel bedrijven op de Negenmaandenbeurs moet nog een flinke upgrade krijgen. Tijdens mijn bezoek aan de beurs was op een bepaald de emmer overvol waardoor een brandmanager het moest ontgelden.

Papa’s buiten schot

Als er ook maar een markt is waar mannen buiten schot worden gezet, dan is het wel alles rondom zwangerschap en baby’s. Ondanks dat iedereen het er over eens is dat vaders meer serieus genomen moeten worden en betrokken ouderschap steeds populairder is, trekken veel bedrijven zich daar nog niks van aan. In hun marketing blijven zij zich op de mama richten.

Automatisch zeggen ze mama

Tijdens de bloggerstour liep ik als enige mannelijke blogger mee tussen veertien dames. Soms een verbaasde blik van een exposant als er een man bij staat, wat deels vreemd is aangezien ze vooraf een lijst hebben gekregen met deelnemers en Papa’s wereld niet heel erg vrouwelijk klinkt. Maar de reacties waren vooral positief. Lijkt mij ook niet meer dan logisch, al zal het eerder als normaal beschouwd moeten worden. In de meeste gezinnen is de vader bij de geboorte immers nog steeds in beeld. Wat dan weer jammer is, dat in de presentaties de man buiten beschouwing wordt gelaten. In plaats van ‘ouders’ wordt er automatisch ‘mama’ gebruikt. Of met een blik op mij: “of papa natuurlijk”.

Een brandmanager die het totaal niet snapt

Na vanaf 10:00 uur de hele dag van babymerk naar babymerk te gaan, en mijn ergernis over het onbewust uitsluiten van vaders steeds groter werd, was rond 17:00 uur de maat vol. Een kersverse brandmanager van een bekend luiermerk begon in het Engels een praatje voor ons te houden. Al direct vanaf het begin was het mom-dit en mommy-dat. Inwendig ontplofte ik nadat ze mij voor de zoveelste keer aankeek en weer ‘mommy’ zei. Direct onderbrak ik haar en sprak haar er op aan. Waarom ze constant ‘mama en kind’ zei. Ik sta er ook bij en ben een papa. Als je brandmanager bent moet je juist over ‘ouders’ spreken en niet een ervan buitensluiten. “Ja, maar zo bedoel ik het niet…” “Ja, maar zo zeg je het wel.” Ik heb al heel wat luiers verschoont en niet omdat ik dat van mijn vrouw moest. Juist als brandmanager zou je dit moeten weten, maar misschien moet een groot luiermerk geen pas afgestudeerde jongedame zonder ervaring met eigen kinderen op die functie zetten. Zo’n meisje heeft nog helemaal niet de juiste mindset over gezinnen. Na onze kleine discussie vervolgde ze haar gesprek en startte direct met “mom and baby, and uhm yeah parents too”… Tsja, goede poging laten we maar zeggen.

Papa’s doen gewoon mee

Het zit er teveel ingesleten bij babybedrijven, die supermama en de papa die op het werk is en op zondag het vlees aansnijdt. Maar merken, wordt wakker, het is 2022. Mannen lopen rond met een draagzak en dat is niet enkel voor die publiciteitsfoto om inclusiviteit te veinzen. Mannen geven hun kleintjes een flesje, verschonen luiers, gaan alleen op pad met de kleine. Papa’s, vaders zijn niet meer enkel de geldverdieners, ze zijn gelijkwaardig in de verzorging en opvoeding van het kind.

Beste babymerken, worden we wakker?

profielfoto author maarten

Schrijver: Maarten Fest

Geboren in 1982, getrouwd met Chantal en samen hebben wij twee zoontjes (2013 en 2016). Oprichter en eigenaar van Papa's wereld.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  • Goed stuk! En je slaat de spijker helemaal op zijn kop. We willen inclusiviteit, maar tegelijk blijven we tenenkrommend traditioneel. Het ouderschap verandert, des te mooier als merken dit meenemen in hun verhaal en beide ouders betrekken.

  • In de ziekenhuizen is het geen haar beter… tijdens Lin haar zwangerschap werd er alleen naar haar gekeken en met haar gecommuniceerd. Ik ging er voel mijn gevoel een beetje bij als vervelend aanhangsel. Toen er uiteindelijk een echo gemaakt moest worden om te bepalen of zouden gaan inleiden, toen kon men ook niet 5 minuutjes wachten tot ik gearriveerd was en trok men de schouders op toen ik er wat van zei… goed stuk Maarten, in die werelden valt er nog veel te leren.

    • Datzelfde geldt inderdaad ook voor de verloskundigen. Daar is vaak zo beperkte tijd dat er snel gefocust wordt op moeder en kind. Het is dan aan jou als man om het woord te nemen en ervoor te zorgen dat je mee kunt praten.