Nederlandse leerlingen hebben een enorm lage leesmotivatie, tijd om daar verbetering in te brengen. Dat is althans het doel van een grote groep Nederlandse schrijvers die zich hebben aangesloten bij een landelijk initiatief van educatieve uitgeverij Blink. Met een nieuwe aanpak willen ze lezen op school weer boeiend maken.
Inhoud
‘Het nieuwe lezen’
Vandaag lanceert Blink samen met de groep schrijvers ‘Het nieuwe lezen’, een revolutionaire nieuwe aanpak van het leesonderwijs in het basis- en voortgezet onderwijs. De aanpak is ontwikkeld in samenwerking met meer dan 500 leraren, 500 leerlingen en tientallen wetenschappers en experts van onder andere Stichting Lezen, Stichting Leerplanontwikkeling, Hogeschool Windesheim en verschillende universiteiten.
Noodklok
Het gaat niet goed met ons leesonderwijs. De leesprestaties van Nederlandse 15-jarigen liggen inmiddels onder het Europese gemiddelde: bijna een kwart is onvoldoende geletterd. Bovendien is de leesmotivatie onder jongeren bijna nergens zo laag als in Nederland. Experts en wetenschappers luiden al langer de noodklok, zoals onlangs in een manifest dat zij aanboden aan de onderwijsministers Slob en Van Engelshoven.
“Wie leest kweekt fantasiespieren. En fantasiespieren heb je nodig in de werkelijkheid: gaat er iets mis? Wie veel leest kent vast wel een boekfiguur die voor hetzelfde probleem al een oplossing vond. Bovendien is van een goed wegzinkboek nog nooit iemand ongelukkig geworden. Doe er maar onderzoek naar. Niemand.”
Edward van de Vendel
“Van lezen leer je denken, van lezen leer je schrijven, van lezen leer je wie anderen zijn en van lezen leer je wie je zelf bent.”
Aaf Brandt Corstius, columnist, schrijver
Vijf pijlers
‘Het nieuwe lezen’ is gebaseerd op vijf pijlers:
1. Elke dag een half uur lezen uit nieuwsgierigheid.
2. Actief en samen bezig zijn met wat je hebt gelezen.
3. Een rijke leesomgeving bieden met veel variatie en vrije keuze (ook films, audiobooks en YouTube).
4. Langer binnen hetzelfde thema lezen, in verbinding met andere vakken.
5. Taalvaardigheden in samenhang behandelen, zodat het waarom en het grotere geheel voor leerlingen duidelijk is.
Lezen uit nieuwsgierigheid
Het plezier in lezen moet weer terugkomen in het onderwijs, vindt Jorien Castelein, directeur van Blink: “Als je een goede lezer wil worden, moet je gewoon heel veel lezen: binge-lezen. Dan bereik je een bepaalde concentratie en wordt lezen een beleving. Wat we ook hebben ontdekt: je krijgt leerlingen aan het lezen als je ze boeiende verhalen voorlegt. Fictie, maar ook teksten vol kennis over de echte wereld. Daarom is het belangrijk dat zoveel schrijvers in Nederland ‘Het nieuwe lezen’ omarmen. Met hun hulp krijgen we het voor elkaar!”
“Leesonderwijs zou leerlingen hongerig naar boeken moeten maken, naar de wereld die zich openbaart binnen de kaft. Als kind kun je al die werelden verzamelen en koesteren als bewijs dat er meer is dan wat je kent.”
Susan Smit, schrijver, columnist
“Wanneer ik hoor dat een kwart van de vijftienjarigen laaggeletterd is, schrik ik. Hoe moeten zij zich gaan redden in een uiterst talige samenleving als de onze? Daarom moet er meer, en beter leesonderwijs komen.”
Ellen Deckwitz, dichter, schrijver
Ambassadeurs
Özcan Akyol, Alex Boogers, Mano Bouzamour, Caja Cazemier, Splinter Chabot, Paulien Cornelisse, Ellen Deckwitz, Adriaan van Dis, Maarten Doorman, Ronald Giphart, Babs Gons, Tom Hofland, Roxane van Iperen, Jelle Jolles, Kluun, Pieter Koolwijk, Marco Kunst, Paul van Loon, Alma Mathijssen, Mirjam Oldenhave, Lydia Rood, Govert Schilling, Manon Sikkel, Susan Smit, Maren Stoffels, Astrid Sy, Buddy Tegenbosch, Edward van de Vendel, Simone van der Vlugt, Niña Weijers, Tommy Wieringa, Anna Woltz, Margje Woodrow, Maartje Wortel, Annejet van der Zijl.
Kinderboekenuitgevers
Alle grote kinderboekenuitgevers en uitgevers van youngadultboeken ondersteunen ‘Het nieuwe lezen’. Zo maken WPG Kindermedia, VBK uitgevers, Gottmer Uitgevers Groep, Singel Uitgeverijen, Overamstel uitgevers en Lemniscaat het mede mogelijk dat alle kinderen die komend jaar starten met ‘Het nieuwe lezen’ voor het basisonderwijs (aan de hand van Blink Lezen), jaarlijks vijf kinderboeken mee naar huis kunnen nemen.
Foto & uitgelichte uitsnede: persbericht Blink
Tekst: persbericht Blink
Introductietekst: Papa’s wereld
De vijf pijlers die je hebt opgenoemd zouden moeten worden toegepast door schoolkrachten! Ik denk dat ze erg kunnen helpen. Heb je dit al voorgedragen?
Felix
Hoi Felix, betreffende tekst is afkomstig uit een ingekomen persbericht. Ik neem aan dat deze stichting contact heeft opgenomen met scholen.